Yenilenen Sayfalar İçin Canonical URL Kullanımı
Canonical URL Nedir ve Kullanım Şekli Nasıldır?
Bir web sitesi büyümeye devam ettiği sürece, sayfa içeriklerinin tekrarlanması ve birebir kopyalanabilir olmasını önlemek neredeyse imkansızdır. Bu durum, “Duplicate Content” problemlerine de neden olmaktadır. Birkaç tane benzer sayfanız var ise ve bütün sayfalar içerisinde belirli olan anahtar kelimelerle sıralama elde ediyorsanız, arama motoru robotları trafiği hangi URL yapısına göndermesi gerektiğini tespit edemez. Bu problemi çözebilmek için tercih etmiş olduğumuz URL’yi bir şekilde Google’a bildirmiş olmamız gerekmektedir. Tam bu noktada devreye Canonical URL etiketi girmektedir.
Canonical URL Nedir?
Arama motoru botları tarafından birbiri ile aynı olan içeriklerin farklı link yapıları ile ulaşım sağlaması sonucunda arama motoru örümceklerinin hangi linki referans alacağını Rel Canonical etiketi ile belirtmenize yardımcı olmaktadır. Standart yapıda bir URL, bir web sitesinin kaynağında arama yaparak görünebilir. Standart bir URL, sizin tercih etmiş olduğunuz URL anlamına gelmektedir. Rel Canonical etiketi sadece arama motoru robotlarının görmüş olduğu bir öğedir ve kullanıcılarınız bu durumdan asla etkilenmez.
Örnek verecek olursak; Teknoloji Haberleri kategorisinde yer alan sayfamızı ele alacak olursak;
seoteknikleri.com/teknoloji-haber
seoteknikleri.com/teknoloji-haberleri
Yukarıdaki örneklere baktığımız zaman yalnızca bir kategori sayfamız için bile birçok farklı URL adresleri yer alabileceğini görebilmekteyiz. Bu aslına bakacak olursanız hayatta karşımıza çıkabilecek varyasyonların küçük bir demosu idi.
Aslına bakıldığında yukarıda bulunan URL adreslerinin her bir tanesinin farklı oldukları görülmekte fakat her biri aynı yere gitmektedir. Ancak arama motoru robotları tarafından bu duruma bakıldığı zaman birçok problemle karşılaşılmaktadır. Canonical URL etiketi bu durumu çözmemiz için büyük ölçüde yardımcı olmaktadır. Aslına bu işlem elimizde bulunan URL adreslerinin en kalitelisini seçmektedir.
Bu iki sayfanın içerik bakımından aynı olması ve sadece bizim birinci linkte göstermeye çalıştığımız bir widgetten dolayı ikinci linke çıkarmamız gerektiğini göz önüne alalım.
Aslında arama motorlarının /teknoloji-haberleri linkimizi baz almasını istiyorsak birinci linkte yer alan mega tagları arasına Rel Canonical etiketini de ilave etmemiz gerekir.
<link rel="canonical" href="https://www.seohocasi.com/teknoloji-haberleri" />
Bu durumda arama motoru botları /teknoloji-haberleri linkine ulaşım sağlasa bile bu URL’nin bulunmuş olduğu linki değil Rel etiketi ile verilmiş olan /teknoloji-haberleri URL’sini referans alacak.
Canonical URL’i Nasıl Kullanılmalıdır?
Canonical URL, yenilenen kopya içerik sorununun önüne geçebilmek için kullanılan hızlı bir sistemdir. Sitenizde bir ya da birden fazla bağlantıda kopya ya da benzeri içerikler yer alıyorsa herhangi bir içeriği ana içerik olarak gösterip diğer içeriklerinizi Caninocal URL ile bu içeriğe bağdaştırmak kopya içerik probleminin önüne geçecek ve web sayfanız daha da değerlenecek.
Yukarıda da ifade ettiğimiz gibi arama motoru botlarının referans almasını istemediğimiz linklerin içinde kodlama bölümünde diğer meta taglarının altından yer verebiliriz.
Eğer bir wordpress alt yapısına sahipseniz Yoast plugini bu isteğinizi otomatik bir şekilde yapmaktadır. Eklentiyi kurma işlemini tamamladıktan sonra hangi sayfa veya yazı için caninocal URL hazırlayarak baz alınacak linki gönderecekseniz, düzenle işlemini yaptıktan sonra en alt kısımda yer alan Yoast ayarlarından kolay bir şekilde yapabilirsiniz.
Hangi Durumlarda Caninocal URL Kullanılır?
URL adresinde bulunan en küçük fark bile Google’ın göründe ayrı bir sayfa olarak görülür. Sizlere bütün web sitesi çeşitleri için geçerli olan yinelenen içeriklerin yaygınlaşmış sebeplerinden bazılarını aşağıda paylaşıyoruz.
· Web sayfası genelinde arama parametreleri için parametreli bir URL yapısına sahip olmak.
· Sayfaları ayrı bir şekilde yazılmış olan varyasyonlara sahip olmak.
· Bir sayfanın AMP olan ve AMP olmayan varyasyonlarına sahip olmak.
· Bir sayfanın hem www olan hem de www olmayan varyasyonlarına sahip olmak.
· Aynı içerikleri URL’nin sonunda yer alan ve – sız halleriyle sunmak.
· URL yapısının varsayılan sürümlerinde aynı içeriklere yer vermek.
· Aynı içerikleri hem küçük harflerle hem de büyük harflerle sunmak.
Yukarıda belitmiş olduğumuz durumlar sitenizde yer alıyor ise Caninocal URL kullanmamız çok önemlidir.
Hatta domainler arası yenilenmiş olan içerik sorunları da yer alabilmektedir. Eğer ki içeriği paylaşacaksanız, yazımızda kendinden referanslı olan bir caninocal URL etiketi kullanmak, içeriğin domainler içerisindeki caninocal URL’ye sahip olan standart bir sürüm olarak belirtmenizi sağlamak için en etkili uygulama şeklidir.
Bu kullanım şekli, arama sonuçlarında içeriğin her zaman görünmesini engellemez fakat orijinal içeriğin önüne geçme riskini de ortadan kaldırmış olur.
Canonical URL Kullanmanın Temel Kuralları Nelerdir?
Caninocal URL uygulaması oldukça kolay bir uygulamadır. Bunu tek seferde yapmanın birkaç farklı yolu vardır. Hangi yolu tercih ederseniz edin, hiç bir zaman aklınızdan çıkartmamanız gereken bazı altın kurallar vardır.
-
Kesinlikle URL’ler Kullanın
Google şirketinden Jhon Mueller, Canonical URL için bağlantı öğesini farklı yöntemler kullanmadan yalın bir şekilde verilmesi gerektiğini belirtmektedir.
Kullanılması gereken yapıya bakacak olursak;
<link rel=”canonical” href=https://orneksite.com/ornek-sayfa/” /> yerine,
<link rel=”canonical” href=”/ornek-sayfa/” /> şeklinde olması gerekmektedir..
-
URL’leriniz Her Zaman Küçük Harfler İçersin
Google küçük ve büyük harfli URL yapılarını iki farklı URL olarak değerlendirebileceği için ilk olarak sunucunun da küçük harfli URL’leri denediğinizden emin olun ve sonrasında Cninocal URL için küçük harfli URL’leri tercih etmeye başlayın.
-
Doğru Domain Sürümünü Kullanmaya Çalışın (SSL)
Eğer SSL’ye geçiş yaptıktan sonra hala sitenizde SSL’siz URL’ler yer alıyorsa bu URL’ler için işlem yapmanız gerekir. Çünkü böyle bir durum arama motoru botları tarafından karışıklığa neden olacaktır. Eğer siteniz SSL’li ise; URL yapınızın aşağıdaki örnekte olduğu gibi olduğundan mutlaka emin olun.
<link rel=”canonical” href=”https://siteadi.com/ornek-sayfa/” />
-
Sayfa özelinde Canonical URL Kullanmaya Çalışın
Eğer sayfa özelliklerinde birden fazla Canonical URL yer alıyorsa Google bu iki URL’yi de yok olarak sayacaktır.
“Birden fazla çok rel=”canonical” etiketi yer alması halinde büyük ihtimalle Google Caninocal URL’leri yok sayacak ve görmeyecektir.
-
Kendinden Referanslı Canonical URL’ler Kullanın
Google şirketinden Jhon Mueller, zorunlu olmasa bile kendisinden referanslı olan Caninocal URL’lerin kullanılmasının önerildiğini belirtmektedir.
“Hangi sayfanın dizinde yer almasını istediğinizi ve URL’nin dizinde yerini alırken ne olması gerektiğini bizlere açık bir şekilde gösterdiğinden, kendisinden referanslı olan Canonical URL kullanmanızı tavsiye ederiz.”
Herhangi bir sayfanız olmasa bile bazen URL’nin belirtilen sayfayı yukarılara taşıyabilecek farklı varyasyonları bulunmaktadır. Örnek verecek olursak, sonunda parametreler ile, belki küçük belki de büyük harflerle www veya www olmayan varyasyonları Rel Caninocal etiketi yardımı ile temizlenebilir.
Yaygın Olan Canonical URL Hataları Nelerdir?
Caninocal URL konusu biraz karışık bir konu olarak görünmektedir. Bunun için düzenli olarak kullanılmalı ve kurgulanmalıdır.
En yaygın olan bazı hatalara göz atacak olursak;
- Canonical URL’i robots.txt ile engellemek: Arama motoru robotlarının tarama yapmasını istemediğimiz URL adreslerini robots.txt aracılıyla engelleyebiliriz. Ancak, Caninocal URL olarak belirlenmiş olan sayfaların engellenmesi gerekir.
- Canonical URL’i “noindex” olarak ayarlamak: Genellikle Google “noindex” etiketi üzerinde yer alan standart etikete öncelik verir. Fakat bu önerilen bir kullanım şekli değildir. Eğer bir URL adresini standart hale getirmek istiyorsanız 301 yönlendirmesinden faydalanmaya çalışın.