SEO Çalışmalarında Kullanılan Dosyalar
SEO' ya Giriş Hakkında
Dijital dünyada sıklıkla duyduğumuz SEO, çevrim içi içeriği içerisinde barındıran, bu içeriklerden gelir elde eden, çevrim içi içeriklerle zaman geçiren ve buna benzer içerikleri arama motorlarına tanımlayanların öğrenmesi gereken bir konudur. Web sayfa yöneticileri ve web ajanslarında SEO uzmanlığı ile uğraşanlar da SEO konusunda bilgi sahibi olan kişilerdir.
SEO, (Arama Motoru Optimizasyonu), web sayfalarının arama motorları üzerinden sıralama elde etmesini sağlayan çalışmalar ve iyileştirmelerin bütünüdür. SEO, oldukça zor fakat bir o kadar da değerli bir çalışmadır. İlk olarak SEO’ya giriş yaparken SEO’da en çok tercih edilen anlamlara ve terimlere yakından bir göz atalım.
En Fazla Kullanılan SEO Terimleri
Title: Web sayfalarının ana başlıkları için kullanılmakta olan bir terim olup başlık anlamını taşımaktadır. Linklerin adlandırılmasında da kullanmak mümkündür.
Backlink: Bir web sayfasından diğer bir web sayfasına verilmiş olan bağlantılardır. Doğru kullanılmadığı takdirde yarardan çok zarar verir.
H1: H1, yani Heading terimi içeriklerin başlıklarında kullanılmaktadır. Alt başlıklarda ise H2,H3 ve H4 terimleri kullanılır.
Otorite: Otoriter web sayfaları, arama motorlarının sorgulama sayfalarında üst basamaklarında bulunan web sayfalarının imajını ve gücünü gösteren bir ölçü birimidir. Site içeriklerinin Spam score değeri ve özgünlüğü sıfıra yakındır.
Black Hat SEO: Arama motorlarının açıklarından faydalanarak yasal ve atik olmayan yollardan üst basamaklara yükselmek anlamına gelir.
White Hat SEO: Arama motoru yönergelerine ve kriterlerine uygun olacak şekilde web sayfasının üst basamaklara yükselmesini sağlayan bir tekniktir.
Keyword: Anahtar kelime anlamına gelmektedir. Web sayfasının arama motoru sıralamasından üst sıralara çıkmasını sağlayan kelimelere denir.
İçerik: Merak uyandırıcı ve bilgilendirici görsel, yazılı duygu, işitsel, imgeler ve düşünce bütünüdür.
Özgünlük: Arama motorlarını henüz arama yapmadığı ve tarama yaptığında ise eşsiz olduğunu tespit ettiği içerikler için kullanılmakta olan bir terimdir. Başka benzeri olmayan, kopya içerik içermeyen anlamını taşır.
Hacklink: Web sayfası sahibinin bilgisi olmadan ve izin alınmadan link ekleme işlemine verilen isimdir.
Bot: Örümcek, robot veya crawler olarak bilinen botlar, komutların atamış olduğu görevleri yerine getiren programlara denir.
PageRank: Arama motorlarını web sayfalarına vermiş oldukları puan anlamına gelir. Puanlama sistemi 0-10 arasında gerçekleştirilir.
Meta Etiketleri: Web sayfası ile ilgili olan ön bilgi anlamına gelir. Arama motoru botlarına web sayfasının tanıtılması olarak da ifade edebiliriz. Kullanıcıların ilk olarak arama motoru sonuçlarında bakmış olduğu başlık ve açıklamanın yer aldığı bölümdür. Bunun için açıklama ve başlıkların dikkat çekici olması oldukça önemlidir.
İndex: Web sayfalarının listelenmesi için kullanılmakta olan bir terimdir. Herhangi bir web sitesinin sayfaları arama motoru aracılığıyla kayıt altına alınır. Kaydedilmiş olan bu sayfaların Google tarafından listelenme işlemine indexleme adı verilir.
SERP: Arama motoru sonuç sayfası anlamına gelir. Aranılan anahtar kelimeler sonucunda arama motorunun listelemiş olduğu sayfa anlamına gelir.
Webmaster: Web sayfası sahiplerine verilmiş olan isimdir.
Domain: Web sayfasına verilmiş olan alan adıdır. Domain uzantısı ve adından ibarettir.
Web Sitesini Google’a Nasıl Taşırız?
Arama sonuçlarının içine dahi edilmek SEO çalışmaları için oldukça kolay bir yöntemdir. SEO uzmanları arama motorları tarafından web sitesinin görünürlüğünü daha iyi hale getirebilmek için SEO çalışmaları gerçekleştiren kişilerdir. SEO çalışması kararını vermek SEO’nun sağlamış olduğu avantajlarından yararlanarak web sitesinin arama motorlarında sıralama elde etmesini sağlayacaktır.
Herhangi bir web sayfasını Google’a dâhil edebilmek için Google şirketine göndermeye bile hiç gerek yoktur. Nedeni ise Google, dizine ilave edilecek siteleri arama için tarayıcılardan faydalanan otomatik bir arama motoru özelliğinden ibarettir. Pek çok web sayfası, Google’ın web taraması esnasında bulmuş olduğu ve otomatik olarak eklediği istelerdir. Asıl önemli olan Google ile uyumlu olan bir web sitesi yapmaktır. Google’ın yönergelerini izleyerek kriterlerine uygun bir şekilde hazırlanmış olan web sitesi, arama sonuçlarında görünürlük kazanan web sitesi haline gelir. İşte tam da bu aşamada SEO devreye girer.
SEO Uzmanı
SEO uzmanları, SEO eğitimi almış ve bu kategoride artık uzmanlık seviyesine ulaşmış olan kişilerdir. Dijital pazarlamanın günümüzde artık hızlı bir şekilde yaygınlaşmasıyla SEO uzmanları web sitelerini daha üst basamaklara taşımak için oldukça değerli çalışmalar yapmaktadır. SEO uzmanları, yönetme becerisi yüksek, yeni fikirler ve strateji üretebilen kişilerdir. Kendilerine verilen bütçeyi en verimli şekilde kullanarak web sitesini en üst seviyelere taşıma çalışmaları gerçekleştirir. Belli başlı görevlerini şu şekilde sıralayabiliriz;
- Kod ve içerik analizi yapmak,
- Kurumsal ve bireysel web site optimizasyonu meydana getirmek,
- Algoritma güncellemelerini takip ederek bunu web sayfalarında uygulamak,
- Takip, raporlama, en uygun şekle sokma ve analiz süreçlerinde aktif olarak rol almak,
- Anahtar kelime analizleri yapmak,
- Web sitesinin ara yüzünü SEO çalışmalarına uygun bir duruma getirmek,
- SEO parametrelerini belirleyerek takibini yapmak,
- Kodlama hatalarını tespit edip düzeltmek,
- Backlink kaynaklarını tespit ederek marka bilinirliğini arttırmaya dayalı çalışmalar meydana getirmek,
- Reklam kampanyaları yapıp yönetmek ve web sitesinin tanıtımını hazırlamak,
- Kelime araştırmaları yaparak mecbur olan içeriklerin güncellenmesini sağlamak,
- Ayrılmış olan bütçeyi en doğru ve en verimli şekilde kullanmak,
- Kaliteli ve özgün içerik hazırlamanın yanında içerik editörlüğünü de üstlenmek,
- Sosyal medya reklamlarını yöneterek sosyal medya üzerinde SEO çalışması gerçekleştirmek,
- SEO istatistiklerini Google Analytics kullanarak web sayfasının istatistik değerlerini yönetmek,
- SEO çalışması yapılan kurum veya kişiye SEO raporlaması sunmak,
- SEO çalışmalarını belgeler haline getirip güncel vaziyette tutmak,
- Gelen talepler doğrultusunda SEO eğitimleri vermek
- Web sitelerinin sıralamaları düştüğünde problemleri tespit ederek çözüm yolu sağlamak,
Profesyonel bir SEO çalışmasını yapabilmek için bir SEO uzmanından yardım almanız oldukça önemlidir.
SEO’ nun Aşamaları Nelerdir?
SEO çalışmaları oldukça zor ve karmaşık bir süreçtir. Şimdi ise bu süreci maddeler halinde açıklayarak sıralayalım.
1 Araştırma Aşaması
Araştırma aşamasında başarılı ve sağlıklı bir SEO çalışması yapabilmek için ilk olarak elde olan veriler toplanır. Sonra öngörüler kâğıda dökülür. Yapılan projenin internet dünyasına en etkin şekilde aktarılması için yapılması gereken şeylere netlik kazandırılır. Anahtar kelime ve rakip araştırması bu aşamada oldukça önemlidir.
2 Strateji ve Planlama
Bu aşamada en önemli adım içerik planlamasıdır. Sitede kullanılacak olan içerikler özgün, amaca hizmet eden ve SEO uyumlu içerikler olması gerekmektedir.
Sosyal medya stratejileri, link inşası teknik planlama ve arama motoru stratejisi bu aşamanın diğer adımlarıdır.
3 Uygulama
SEO çalışmalarının hayata geçmiş olduğu süreçtir. Site içi ve site dışı SEO çalışmalarıyla alakalı uygulama aşamaları tamamlanır. Site içi SEO, içerik optimizasyonu ve anahtar kelimedir. Site dışı SEO ise, backlink ve sosyal medya çalışmaları olup, SEO’nun olmazsa olmazları arasındadır.
4 Analiz ve İzleme
SEO çalışmalarının son aşaması olup adeta SEO çalışmalarının en temel noktasıdır. Organik bir çalışma olan SEO, tek seferliğine yapılan bir çalışma değildir. Yapılmış olan SEO çalışmalarının sonuçlarının analiz edilmesi, izlenmesi, işe yarayan veya yaramayan yöntemlerin tespit edilip duruma göre müdahale edilmesi gerekmektedir. Yani eksiklerin giderilmiş olduğu bir aşamadır.