Hemen Çıkma Oranını Azaltma Çalışmaları
Hemen Çıkma Oranını Düşürmek için 7 Yöntem
Hemen yüksek çıkma oranları site sahibini oldukça mutsuz edecek bir durumdur. ancak bu durumu düzeltmenin yolları da vardır. Bu yazımızda ise hemen çıkma oranlarını düşürebilmek için yedi farklı öneriden bahsetmeye çalıştık. Sitenizde eğer hemen çıkma oranı gibi bir sorun varsa aşağıda belirtmiş olduğumuz önerilerden faydalanarak sorununuzu ortadan kaldırmaya çalışabilirsiniz.
Herhangi bir sitenin hemen çıkma oranı, bir sayfanın ziyaret edilmesinden sonra sitede bulunan bir başka siteyi hiç bir şekilde ziyaret etmeden çıkan ziyaretçi sayısını ifade etmektedir. Sayfanın hemen çıkma oranı tekil sayfaların ziyaret edilme oranı anlamına da gelmektedir. Bir kullanıcı sayfasında bulunan herhangi bir sayfayı ziyaret edip başka gezinti unsurlarından faydalanılmadığı zaman bu hemen çıkma oranının %100’e tekabül ettiği anlamına gelmektedir. Kullanıcı sunucudan yalnızca tek bir talepte bulunduğu zaman teknik bakımdan bu şekilde yorumlanmaktadır.
Genellikle hemen çıkma oranı kullanıcı denemeleri ve içerikler optimize halindeyken en önemli olan anahtar performans göstergeleri içerisinde kabul edilir. Google bakımından hemen çıkma oranı oldukça önemli bir sıralama unsurudur. Nedeni ise hemen çıkma oranı kullanıcının belirtilen içerikten memnun kalıp kalmadığını gösteren önemli bir detaydır. Hemen çıkma oranı sayfada geçirilmiş olan süre zarfı ile bir araya getirilerek sayfanızın kullanışlılığına ve çekiciliğine yönelik bir takım değerlendirmeler yapabilmektedir. Yüksek seviyede hemen çıkma oranına neden olan bazı etkenlerden bahsedecek olursak:
-
Herhangi bir dahili linki bulunmayan tekil sayfalar ve alt sayfalar: Buna benzer bir durumda analiz araçları sayfayı analiz ederken belirtilen sayfanın bazı kesimlerini analiz eder. Kullanıcı ise sayfayı tekrar yüklediğinde analiz yeniden gerçekleştirilir. Kullanıcıların sayfayla birlikte etkileşimini gözden geçirmek için daha farklı izleme yöntemleri denenebilmektedir.
-
İzleme kodunun hatalı uygulanması: Analiz araçlarının her biri birer izleme koduna sahiptir. Belirtilen bu izleme kodu kaynak kodunun içine ilave edilmektedir. Yapılan uygulama hataları hemen çıkma oranının oldukça yüksek seviyelerde ölçülmesine neden olabilir.
-
Kötü sayfa hazırlama: Kullanıcı eğer sitenizde dolaşırken aramış olduğu şeyi bulamazsa sitenizde daha fazla zaman geçirmeden sitenizden hemen çıkar. Böyle bir durumda sitenizi tekrardan yapılandırarak hemen çıkma oranını en alt seviyeye çekmeniz gerekir.
-
Zayıf içerik: Bir sayfa yalnızca yüksek sıralanmaya sahip olabilmek için yapılmış ise bu yüksek seviyede hemen çıkma oranının çıkmasına sebep olacaktır. Ziyaretçiler aramış oldukları konuyla alakalı yeterli bilgileri bulamadıkları zaman sitenizi terk edip alternatiflere bakacaklardır.
Hemen Çıkma Oranı Kötü Bir Sinyal Anlamına mı Gelir?
Hemen çıkma oranının kötü bir sinyal olup olmadığı çeşitli pek çok unsura bağlı bir durumdur. Bu unsurların içinde yer alan sayfa yapısı ve sayfa türü gibi etkenler yer almaktadır. Web sitenizin ana sayfası alt sayfalara giden ürün sayfalarına benzer sayfalara sahipse böyle bir durumda sayfanızın başarısı kullanıcıların giriş yaptıkları birden çok sayfaya göre değişkenlik gösterecektir. Ana sayfada bulunan yüksek seviyedeki hemen çıkma oranı olumlu bir sinyal olarak ifade edilecektir.
Fakat bir blog sayfası için %80 oranının hemen üstünde yer alan hemen çıkma oranının sarsıntısı kolay bir şekilde fark edilmeyecektir. Bu hemen çıkma oranı web sayfasının başarısına direk etki eden bir unsur olmayacaktır.
İfade edilen hemen çıkma oranı birçok farklı durumlarda farklı anlamlar ifade edebilmektedir.
Genel itibari ile hemen çıkma oranı her daim olumsuz bir etken olarak ele alınmaması gerekir. Bir kullanıcı yalnızca sitenizde tek bir sayfayı ziyaret etse de o kullanıcı sayfada bulunan içerikle doğrudan etkileşim kurduğu sürece değerli sayılmaya devam edecektir.
Bunlara ilave olarak hemen çıkma oranı genellikle endişe edilen bir istatistiksel veriden ibarettir.
İçeriğinizin kalitesini tespit etmek için sayfanızdan ayrılan kullanıcıları kişilik ve niteliklerine göre sınıflandırma yöntemini deneyebilirsiniz. Örnek verecek olursak herhangi bir ziyaretçi 10 saniye içinde sitenizden ayrıldığını düşünelim. Bunun için Google Analytics’den faydalanarak bir kullanıcının sayfada belli bir süre zaman geçirdikten sonra otomatik bir şekilde etkinlik kaydı yapabilecek bazı değişikliklere nokta koymalısınız.
Hemen Çıkma Oranının Bağlı Olduğu Nedenler
Hemen çıkma oranını alt seviyelere çekmek isterken hangi nedenleri göz önüne almalısınız? İşte size bu konu hakkında bazı pratik yöntemler:
1. Dahili Linkler
Dahili linkler en değerli SEO nedenleri arasında yer almaktadır ve hemen çıkma oranına oldukça büyük katkıları bulunmaktadır. Ziyaretçiler herhangi bir açılış sayfasına giriş yaptıktan sonra aramış oldukları içerikleri bulamayabilir.
Eğer içerikteki farklı dosyalara giden birkaç tane link varsa bu durumda ziyaretçi aradığı bilgileri bulabilmek için farklı sayfalara yönelecektir. Bu linkler kullanıcıya araştırma yapabilmesi ve ziyaret edebilmesi için birbirinden farklı taze içerikler sunacaktır.
2. İyi Okunabilirlik
Kullanıcı odaklı içerikler hemen çıkma oranını aşağı seviyelere çekmeye yönelik faktörler arasında bulunmaktadır. Metinler ve makaleler açık ve net olmalı, hatta okuyuculara içerikle alakalı kaliteli bir izlenim bırakmalıdır.
Geniş metin bloklarından olabildiği kadar uzak durulması gerekmektedir. İçerikte paragraflara ayrıştırma işlemini en kaliteli biçimde yapabilmeli ve alt başlıklardan faydalanarak içeriğin okunabilirliğini daha iyi hale getirmelisiniz. Grafikler, madde işaretleri, alıntı ve videolar kullanarak içeriğin karmaşık düzenini basit bir hale getirebilirsiniz.
İlk bakışta sayfanın içindekiler bölümünde değinmek iyi bir yöntem olabilir. özellikle içeriğiniz gereğinden fazla uzunsa bu durumu değerlendirmeye çalışmanız çok önemlidir. İçerikler bölümü zamanı kısıtlı olan kullanıcıya içeriğin konusuyla alakalı bazı fikirler sunacak ve potansiyel olarak onun öğrenme arzusunu daha da kolaylaştıracaktır. Bunun için bazı alt başlıkları soru kalıbı biçiminde ayarlamak daha doğru bir tercih olacaktır.
3. Temiz Tasarım
Kaliteli bir kullanıcı deneyimi temiz site tasarımına ve temiz gezinti öğelerine dayalıdır. Kullanıcı web sitenizde aradığı şeyleri bulabilme konusunda problem yaşamamalıdır. Her şeyin kullanıcının istediği biçimde görsel olarak uygun bir vaziyette olmalıdır. Başlıkların tamamı uygun biçimde yapılandırılmış ve grafiksel bakımdan tatmin edici bir yapıya sahip olması gerekmektedir. Bilgi verici sayfalar eğer anlamsız şekilde bir karışıklığa sahip olursa uzun vadede olumsuz sonuçlar elde etmenize sebep olabilir.
Bir site kurarken, içerikleri hazırlarken ya da siteyi optimize ederken her daim kullanıcı düşünmeniz gerekmektedir. Kullanıcının neye ihtiyacı olduğunu ve tasarımların belirlenen bu ihtiyaçlar uygunlu olup olmadığını düşünmeniz gerekmektedir. Buna ek olarak web sayfanız mutlaka bütün popüler tarayıcıları desteklemeli ve düzgün vaziyette açılması gerekmektedir.
4. Hız
Bellek tüketen unsurların ve karmaşık tasarım elementlerinin her birisi web sitesinin yüklenme hızına etkisi vardır. Ziyaretçilerin sabrını daha fazla zorlamadan siteyi çok daha kaliteli ve iyi görünür bir hale çevirebilecek bir yol bulmanız gerekir.
İnternet hızının en süt seviyelerde olduğu günümüzde kullanıcıların sizden beklentisi web sitelerinin hızlı bir şekilde yüklenmesidir. Yavaş yüklenen siteler kullanıcı kitleyi oldukça fazla rahatsız eder ve giderler. Google PageSpeed Insights aracından yararlanarak site hızınızı farklı aletlere göre nasıl olduğunu kolay bir şekilde öğrenebilirsiniz. Sayfanın açılma hızı ne kadar fazla ise hemen çıkma oranı aynı seviyede yüksek olacaktır. Çünkü kullanıcı kesim hiçbir zaman gereğinden fazla beklemek istemez.