Dofollow, Nofollow ve Çeşitli Link Verme Formatları
Nofollow Ve Dofollow Nedir?
Başlıkta ismi geçen kelimeler ziyaretçi etkileşimine sahip web sitelerinde ve webmasterdaki spam bağlantılarının önüne geçmek için 2005 senesinde Google tarafından meydana çıkartılan etiket içi değerlerinden yalnızca birkaç tanesidir.
Google arama botları siteleri gezerken kaynak kod parçacıkları içerisinde yer alan linkleri de tespit eder ve inceler. Linkleri etiketleri ile birlikte kullanılan rel format değerlerini göz önüne alarak gezinmeye devam eden Google robotları gezintisini birkaç farklı biçimde gerçekleştirebilir.
Dofollow Nedir?
Eğer site içinde verilmiş olan link detaylarında rel =” dofollow” şeklinde bir değer yer alıyorsa Google, linki veren site sahibinin vermiş olduğu linkteki siteye kefil olduğunu yani tavsiye ettiği ve güvenilir bir site olduğu görüşünde yorumlanır. Dofollow olarak verilmiş olan değerler de linki vermiş olan site pagerank değerlerini linkin devamında yer alan site ile paylaşır ve belirtilen sitenin pagerank değerlerinin yükselmesinde büyük katkı sağlar. Bunun haricinde link verilen sitenin Google’da yükselmesinde de etkisi olur ve backlink’in faydasını arttırmış olur.
Nofollow Nedir?
Nofollow etiketi ise dofollowun aksine web sitesi sahibinin link verilmiş olan sitenin paylaştığı içeriklerden sorumlu olmadığını ve “sanki burada da bir şeyler var buraya da bir bak istersen” der gibi bir yorum şekline sahiptir. Son yapılmış olan panda ve penguen güncellemeleri ile birlikte artık nofollow değerleri dofollow değerlerine nazaran çok daha önemli bir değere sahip olmayı başarmıştır.
Panda güncellemesinden sonra ani bir şekilde değer kazanan dofollow değerleri yine en son gerçekleştirilmiş olan panda güncellemeleri ile birlikte hızlı bir şekilde değer kaybına uğramıştır. Atık bundan sonra pagerank değerinin de Google sıralamasında herhangi bir etkisi olmadığını fark eden Webmaster’lar bilinçli backlink çalışmaları sırasında çok daha fazla nofollow değerlere yer vermektedir.
Nofollow Etiketinin SEO’ya Yaraları Nelerdir?
Bütün bu olanları göz önüne aldığınızda doğru yerde rel=”nofollow” kullanımı sitenin değerini koruma altına alacak ve ceza almasının önüne geçecektir. Bir SEO kullanıcısı için en büyük endişe web sitesinin manuel ve algoritma işlemler ile ceza almasıdır. Nofollow aracılığı ile site içi linklerin taranma önceliğini de Google’a ilettiğimiz zaman Google’da bu siteyi ödüllendirecektir.
Diğer Arama Motorları Tarafından Nofollow Yorumları
Google’ın 2005 senesinde yapmış olduğu açıklamada “nofollow” etiketi Yahoo arama motorları tarafından da onay almıştır. Yandex arama motoru için de kullanım durumu aynıdır. Webmaster, Yandex, HTML taglerinin kullanımını başlık altında inceleme şansınız vardır.
Nofollow Dofollowdan Daha Faydalıdır
Nofollow, Google tarafından tasarlanmış olan link aktarım şeklini ifade eden bir değişkenliktir. Devamlı olarak gelişmekte ve değişmekte olan Google algoritmalarından dolayı nofollow değerleri de zaman içinde değişiklik göstermiştir. Nofollow link; Sayfanızda yer alan puanın link vermiş olduğunuz diğer sayfaya iletilmesini engeller.
Bütün bu yönleriyle dofollow ve nofollow linki nedir ve nasıl verilir? Sorularına bu yazımızda baclink SEO çalışmalarında oldukça fazla kullanılan iki tabir olan nofollow ve dofollow link nedir konularına ağırlık vereceğiz.
Nofollow kavramı meydana geldiği andan itibaren birçok faklı açıklama yapıldı ve yapılan açıklamaların çoğu da yanlış açıklamalardı. Okumuş olduğumuz bazı yazılarda “Bu sayfada yer alan linkleri gezme, görmezden gel”, “Bu linki takip etmene gerek yok” ve “Üst sıralarda yer almanıza faydası olmaz” gibi açıklamalarda yer alıyor. Bu terimler tamamen yanlış terimlerdir. Şimdi ise SEO ve nofollow ilişkisini detaylı bir şekilde açıklamaya çalışalım.
Nofolow, Google’ın yorumlara eklenmiş olan linklerden ve hızlı spam linkleri artış göstermesinden rahatsız olarak ortaya çıkarmış olduğu bir koddur. Hepimiz biliyoruz ki pagerank, web sitelerinin birbirleri ile yapmış oldukları link çıkışı sonrasında meydana gelmektedir. Bir web sitesi ne kadar fazla öneriliyorsa, o kadar değer kazanır, bir o kadar da pagerankı çok olur. Ama nofollow ile öneriliyorsa durum daha farklı olur.
Dofollow ve Nofollow arasındaki farkı bazı örneklerle gösterelim;
Nofollow: Nofollow aracılığı ile verilmiş olan linkler herhangi bir şekilde link alanının pageranklarından yarar sağlayamaz. Yani Google’da üst sıralarda yer almasına bir engel değildir. Yalnızca wordpress sitelerinin nofollow linki sitelerine yorum bıraksanız bile, yani dofollow backlinkiniz olmasa da hedeflemiş olduğunuz konumlara kesinlikle ulaşabilirsiniz.
Birçok kişi nofollowu noindex ile karıştırmaktadır. Bu linki görmezden gel ve bu sayfayı ziyaret etme diyen her zaman noindextir. Sadece nofollow pagerank olarak görmezden gelme anlamına gelir.
Örneğin,
Link çöplüğüne dönüşmüş olan dofollow çıkışlı, pr 5 "abc" domaini xyz web sitesine şu şekilde bir link sunar:
<a href="xyz.com">xyz</a>
Açıklama: yukarıda belirtilen örnekte, xyz sitesi pr 5 pageranktan link çıkış seviyesine göre kendi payına düşeni alır. Google sıralamalarında da üst sırala çıkmasına fayda sağlar.
Az seviyede link çıkışı olan, nofollow çıkışlı, pr 5 "efg" domaini xyz web sitesine şu şekilde bir link sunar.
<a href="xyz.com" rel="nofollow">xyz</a>
Açıklama: Belirtilen bu örnekte ise nofollow olduğundan dolayı xyz web sitesi efg sitesinin pagerankından fayda sağlamıyor. Fakat pagerank 5’in Goggle’dan görmüş olduğu itibar ve az seviyede link çıkışı ile Google sıralamasında üst basamaklara çıkmasına fayda sağlıyor.
Tabi eğer ki son örnekte nofollow yer almasaydı az seviyede link çıkışı olduğu için ilk verilen örneğe göre daha çok katkı sağlayacaktı. Konu başlığını vermiş olduğumuz örneklere göre belirlediğimiz için çarpıcı bir başlık meydana geldi, ancak sonuçta gerçekçi bir başlıktır.
Nofollow’un Özellikleri
- Yahoo her zaman backlink olarak görür.
- Google hiç bir zaman backink olarak saymaz.
- Pr’ye herhangi bir etkisi yoktur (ne alana ne de verene)
- Hite etkisi olabilir, site ziyareti fazla olursa hit olur. Tabiki kullanıcılar tarafından
- SEO çalışmalarında kesinlikle yer almalıdır. SEO’ya kesin etkisi vardır.
- Google nofollow linki, web sitesini her zaman takip eder ve indeksler.
- Google nofollowdan hoşlanır.
- Nofollowu tasarlayan Google’dır.
- Google’ın deyişine göre sayfanda gereksiz olarak gördüğün link yer alıyorsa nofollow yap ve gözüme gir.
- <a href="http://autocadhocasi.com" title="AutoCAD Kursu" rel="nofollow">AutoCAD</a>
Yukarıda vermiş olduğumuz örnekte, hem AutoCAD Kursu kelimesinde hem de AutoCAD kelimesinde autocadhocasi.com yükselmeye başlar. AutoCADhocası.com yükselmesini bu kelimelere borçludur.
1.Az çıkışlı kaliteli bir web sitesinden Nofollow link mi? Az çıkışlı kaliteli bir web sitesinden Dofollow link mi?
Az çıkışlı olan dofollowu seçerim. Çünkü pagerank artış gösterir ve Google sıralamam yükselir
2. Az çıkışlı kaliteli bir web sitesinden Nofollow link mi? Çok çıkışlı kaliteli bir web sitesinden Dofollow link mi?
Az çıkışlı olan nofollowu seçerim. Çünkü pagerank değişiklik göstermez ve Google’da sıralamam yükselir.
3. Aynı içerikli bir web sitesinden Nofollow link mi? Farklı içerikli bir web sitesinden Dofollow link mi?
Aynı içerikli olan nofollowu seçerim. Çünkü pagerank değişmez ve Google sıralamasında daha hızlı yükselir.
Konu buraya kadar doğru bir şekilde anlaşıldıysa olaya başka açıdan bakmak gerekir. Şimdi durumu siz değerlendirin. Alakası olmaya içerikleri dofollow bloğun içine mi linklemek daha yararlı, yoksa aynı içeriklere sahip bir bloğa nofollow eklemek mi. En mantıklısı tabiki nofollow olacaktır.