Kullanıcı Deneyimi (UX)
İnternetin hayatın her alanına dâhil olduğu günümüz teknoloji çağında işletmeler, hedef kitleye daha hızlı ulaşmak için web siteleri ile dijital ortamda yer almaya başladı. Fakat bir sitenin internet ortamında bulunması o sitenin istenen seviyede kullanılmasına artık yetmiyor. Bu nedenle ürün ve hizmet tanıtımı ve sunumu konusunda web sitesi kadar kullanıcılarla etkileşime geçmek de önemlidir. Kullanıcının yapmak istediği işlemi hızlı bir şekilde yapabilmesi veya bulmak istediği bilgiye kolayca ulaşabilmesi web sitesi varlığı kadar dikkat edilmesi gereken bir konu olupişte tam bu noktada kullanıcı deneyimi devreye giriyor.
İngilizce karşılığı “User Experience” olan ve kısaca UX olarak tanımlanan kullanıcı deneyimi, ilk kez Donald Norman tarafından 1993 yılında oluşturulmuş bir kavramdır. Son kullanıcının ürün ve hizmetle etkileşiminin tüm aşamalarını kapsar. Bir mobil uygulamanın indirme kararından uygulamayı indirme, etkileşime geçme ve uygulama bileşenlerini kullanmaya kadar tüm süreç kullanıcı deneyimine güzel bir örnektir. Yüksek kalitede bir kullanıcı deneyiminin işletmeleri hedef kitleye ulaştırmadaki etkisi son derece büyüktür.
Kullanıcı Deneyimi Neden Önemli?
Merkezde “insan”ın olduğu dijital platformlar, birbiri ile rekabet halinde olan web sitelerinin bulunduğu bir ortamdır. Web sitelerinin amacı kendi sektöründe daha çok kullanıcıya ulaşmak ve hedef satışlarını gerçekleştirerek kalıcı olmaktır. Zaman içinde potansiyel müşterilere ulaşmak için hem daha iyi hem de daha kolay ürün/hizmet tanıtımlarının yapıldığı arayüzler tasarlandı. Günümüz tasarım dünyasında ise adeta roller değişti. Değişen ve çıtası giderek yükselen kullanıcı beklentileri tasarımlara da yön verdi.
Kullanıcı deneyimindeki roller şöyledir;
Innovators: Ürünü ilk deneyen kesimdir. En çok risk alan ve meraklı kişilerdir. Mesela Iphone piyasaya ilk çıktığında almak için sıraya girenler gibi.
Early adopters: İlk gruba benzerler ve yenilikler severler. Yeni çıkan ürünleri kaynağından takip edip denemekten çekinmezler.
Early majority: Yeniliğe açık ama temkinli kullanıcı grubudur. Ürünü kullandığını görürse satın almak ister.
Late majority: Yeniliğe hemen adapte olmayan ve muhafazakâr kesimdir. Çoğunluk kullanmaya başladığında ürünü almak ister.
Laggards: Yeniliğe neredeyse tamamen kapalı ve muhafazakâr kesimdir. Israrla akıllı telefon kullanmaya direnir.
Bu 5 grubun aynı hızla ürün satın alması elbette ki beklenemez. Amaç potansiyel müşterilere ulaşmak olduğundan kullanıcının web sitesinde aradığını bulması, hedefe uygun sekmelerle site ile kolayca etkileşime geçmesi, kısaca web sitesinin en iyi şekilde tasarlanmış olması kullanıcı deneyimini arttırmada en önemli unsurdur. Bu sürecin planlanması ve tasarlanması kullanıcı deneyimi kapsamına girer.
Kullanıcı ihtiyacını karşılayan, ürün ve markaya sadık kalmasını sağlayan ve olumlu deneyimlerle web sitesini ön plana çıkaran UX, kötü bir yola göre çukur ve tümseklerin az olduğu bir yolda kaliteli deneyimler kazandıran ve kullanıcının daha sonra aynı yolu tercih etmesini kolaylaştıran bir süreçtir.
Kullanıcı Deneyimi Uzmanı (UX Desinger)
Sadece bir web sitesine sahip olmak hedef kitleye ulaşmak ve web sitesi trafiğini arttırarak sadık müşteriler edinmek için yeterli değil demiştik. UX alanında hizmet sunan tasarımcılar, var olan müşteri deneyimlerini arttırmak ve hedef müşteri kitlesi için UX deneyimi yüksek içerikler tasarlamak için çalışan uzmanlardır. Web sitesinin tüm platformlarında kullanıcının gezintisini kolaylaştıran ve aradığı bilgiye hızlı bir şekilde ulaşmasını sağlayan iyileştirmeler yapar. Kullanıcı hareketlerini izlemek isteyen ve yine kullanıcılar için yapılacak işlemlere hâkim olmak isteyenler UX Designer ile çalışmayı tercih eder.
Web sitenizde var olan sorunların tespit edilmesi, en doğru şekilde çözüme ulaştırılması ve iyi bir kullanıcı deneyiminin sağlanması için Art Web Tasarım ile çalışabilir, web sitenizi hak ettiği yere taşıyarak hedefinize daha kısa sürede ulaşabilirsiniz.