Kullanıcı Deneyimini Arttıracak Kriterler
SEO açısından önemli bir konu olan kullanıcı deneyimi, bir ürün veya hizmeti kullananların yaptığı etkileşim ve bunun sonucunda elde ettiği olumlu-olumsuz duygu ve düşünceler toplamıdır. Hemen her alışveriş ve işlemin internet ortamında yapıldığı günümüz teknoloji çağında kullanıcı deneyimi web siteleri için son derece önemlidir.
Kullanıcı Deneyimi Ne İşe Yarar?
Büyük-küçük tüm firmalar web siteleri aracılığı ile hedef kitleye ulaşmaya çalışmaktadır. Markalarını tanıtmak, potansiyel müşteri kitlesi ile iletişime geçip hedef satışları yakalamak ve sadık müşteriler edinmek amaçlarıdır. Bu nedenle her bir marka, ürünlerini kullanıcılara en kolay ve en iyi şekilde sunmak ve web sitelerini ön plana çıkarmak için fedakârlıktan kaçınmaz. Başarılı olanlar ise ürün veya hizmeti düzenli olarak almaya devam eden müşterilere kavuşur. Bu müşteriler ürünleri kullanan ve başkalarına da tavsiye eden sadık müşterilerdir.
Bir ürünün kullanıldığını, olumlu yorumlar aldığını ve başkalarına da tavsiye edildiğini gören yeni kullanıcılar için ürünü satın alıp almama kararını vermek çok daha kolaydır. İşte bu süreç kullanıcı deneyimi (UX)’dir.
Kullanıcı deneyimi iyi olan bir marka için geri dönüşlerin ne denli başarılı olduğu bir gerçektir. Müşteri memnuniyeti ve bağlılığını güçlendirmek yani kullanıcı deneyimini arttırmak için kullanıcı deneyimini oluşturan faktörleri listeleyelim..
Kullanıcı Deneyimini Oluşturan Faktörler
- Kullanılabilirlik
- Faydalılık
- Bulunabilirlik
- Güvenilirlik
- Arzu Edilebilirlik
- Erişilebilirlik
- Değerlilik
Doğru kullanıcı deneyimi ile kullanıcıların kalbini kazanan işletmeler markalarını benzersiz ve vazgeçilmez kılıp uzun vadeli bağlılık ve müşteri memnuniyeti sağlıyor. Kullanıcı deneyimini geliştirenler dönüşüm oranlarını arttırıyor ve rekabet gücü kazanıyor. Marka itibarı ve sadakatini güçlendiren kullanıcı deneyimi, kullanıcı ihtiyacını karşılayan faydalı ve kullanılabilir ürünlerin kullanıcıda olumlu bir deneyim yaşatmasıdır. Bu nedenle, kullanılabilirlik, erişilebilirlik, fayda, değerlilik, bulunabilirlik, güven ve arzu edilebilirlik ürün başarısında önemli rol oynar.
Kullanıcı Deneyimini Etkileyen Temel Faktörler
Kullanıcı deneyimini arttıracak kriterlere geçmeden önce kullanıcı deneyimini etkileyen temel faktörlere değinelim. Bunlar;
- Duyarlılık: Mobil ziyaretçiler için web sitesinin mobil uyumlu olmasıdır. Günümüzde web trafiğinin %52’sini mobil cihazlardan yapılan girişler kapsıyor. Web sitesi duyarlı değilse, mobil ziyaretçileri siteye çekmek ve dönüşüm sağlamak mümkün olmayacaktır.
- Hız: Site hızı 3 saniye ve altında olan web siteleri ziyaretçi kazanmada önemli rol oynuyor. Zamanla yarışılan günümüzde yüklenme hızı yüksek olan web siteleri ziyaretçi kaybediyor.
- Tasarım: Web sitesinin nasıl göründüğü ile alakalı olan tasarım, site işlevlerinin yerine getirilmesi ve değer sağlaması bakımından önemlidir. Marka imajına yakışır, tasarımı kaliteli ve gezintinin kolay olduğu bir web sitesi, kullanıcının etkileşime geçtiği ve site trafiğinin yüksek olduğu bir web sitesidir.
- Navigasyon: Web sitesi navigasyonu, kullanıcıyı harekete geçiren mesajların en iyi konumlara yerleştirilmesi ve gezinme seçenekleri ve ziyaretçi etkileşimini kapsayan bir unsurdur.
Kullanıcı Deneyimini Arttıracak Kriterler
Kullanıcı deneyimini oluşturan ve kullanıcı deneyimin etkileyen faktörler incelendiğinde kullanıcı deneyimini arttıracak kriterler ortaya çıkıyor. Bunlar;
Kullanıcıların ürün veya hizmete kolay ulaşabilmesi, anlayabilmesi ve kullanabilmesi için web sitesinin erişilebilir olması,
Kullanıcıların web sitesi içerisinde keyifle ve kolay bir şekilde gezinti yapabilmesi için navigasyon özelliği,
Web sitesinin kullanıcı sabrını zorlamayacak derecede hızlı olması,
Tasarımın kullanıcı dostu ve ilgi çekici olması,
İçeriklerin SEO uyumlu, özgün ve kullanıcı ihtiyacını karşılayacak kaliteli içerikler olması,
Ürün ve hizmetle ilgili soruların cevaplanabilmesi için iletişim kanalının bulunması,
Kullanıcı talep ve ihtiyaçlarının anlaşılması için geri bildirimin bulunması,
Kişiselleştirme özelliği ile kullanıcının dikkatinin çekilmesi,
Kullanıcı deneyimleri doğrultusunda iyileştirmelerin yapılması,
Kullanıcı testleri ile geri bildirimlerin değerlendirilmesi,
Kullanıcı deneyimini iyileştirmek için kullanıcıların ihtiyaç ve hedeflerinin iyi anlaşılması,
Etkileşim için gezinme çubukları gibi yönlendiricilerin bulunması,
Kullanım kılavuzu, video ve rehber bilgilerle ürün ve hizmetlerin daha iyi anlaşılabilmesi için kullanıcı eğitimi,
Kullanıcı deneyimini ölçmek, izlemek ve analiz etmek kullanıcı deneyimini arttıran kriterlerdir.