SEO Uyumlu URL Seçimi
SEO Uyumlu (SEF) URL Ne Anlama Gelir? Nasıl Yapılır?
URL ve Yapısı
İlk olarak URL’nin ne olduğu konusunda kısaca bilgi verelim. URL bir web sayfasına ulaşım sağlamak için kullanılan internette yer alan kaynaklarınızın (Örnek: web siteniz) yerini belirleyen adrestir. URL adresinizden hariç; URL’nin başında dosya transfer protokolleri olan HTTP, FTP ve veri yer alır.
Başta yer alan protokol browserların hedef kaynaklarda bulunan bilgilerin nasıl ulaşılması gerektiğini belirtmektedir. Web için standart olan protokol http:// ve https:// dir. Kırmızı renkle gösterilen “s” güvenliği ifade eder. FTP (file transfer protocol) ise dosya transferleri için kullanılmaktadır. Mail erişimi için mailto: kullanımı da mümkündür.
Domain name (alan adı) web sitemizin yer aldığı adresin human-readeble, yani insanlar tarafından okunabilen isimlerdir. Web sitelerinin asıl adresi IP adresi olarak tanımlanmaktadır. Bu duruma örnek verecek olursak web sayfamızın IP adresi 192.168.0.0/14 arasında herhangi bir adres olabilir. Ancak bu sayılardan meydana gelen karışık adresi girmek yerine alan adları kullanılır ve biz farkına varmadan bu alan adı DNS aracılığıyla IP adresine dönüştürülür.
URL’nin en sonda yer alan kısmı ise Top-Level Domain (Üst seviye domain) olarak adlandırılmaktadır. Dünya genelinde en fazla kullanılan. com uzantısı ticari anlamı temsil etmek için meydana getirilmiştir. Eğitim için. Edu, devlet siteleri için ise. Gov uzantıları kullanılmaktadır. Peki, SEO URL’nin önemi nedir? SEO URL’nin 3 büyük katkısına göz atalım.
SEO URL nin 3 Önemli Katkısı Nedir
1. Kullanıcı Deneyimi
İyi tasarlanmış olan bir URL hem arama motorlarına hem de ziyaretçilere web siteniz hakkında anlaşılması kolay bilgiler sunar. Bu şekilde ziyaretçiler linklerinize tıkladığı vakit karşılarına çıkan sayfada neyle karşılaşacaklarını bilirler ve bu da kullanıcı deneyimini arttırıp sayfanızın tıklanma seviyesinin yükselmesinde önemli bir etken olur. Tıklanma sayınız yükseldikçe Google tarafından sitenize giren kişinin Google’da aratmış olduğu kelime ile ziyaret edilen sitenizi eşleştirecek ve Google’da üst sıralarda yer almış olacaksınız.
2. Ranking (Sıralama)
URL her ne kadar eski değerini kaybetmiş olsa da Google sıralama algoritmasında yer alan faktörlere göz atacak olursak URL ile ilgili etkenlerin azımsanmayacak seviyelerde olduğunu görüyoruz.
-
Domain Age (Domain yaşı): Eski bir Google çalışan Matt Cutt’a göre 6 aylık bir domain ile 1 yıllık bir domain arasında pek fark bulunmamaktadır.
- Hedef keyword (Anahtar kelime): Anahtar kelime ile başlayan domainler keyword’ü sonda, ortada veya hiç olmayan domainlere göre daha fazla avantaj sağlar.
- Domain kayıt uzunluğu: Domain adınızı uzun süreliğine satın almanız SEO için oldukça iyi bir yatırım anlamına gelmektedir çünkü Google ön ödemeli olan uzun domain isim kaydınızı sıralama sebebi olarak kullanıp yasal bir iş yaptığınızı ve uzun yıllar hizmet etmeyi hedeflediğinizi düşünecektir. Aksi halde yasal olmayan iş yapan siteler çok nadir bir şekilde bir yıldan fazla domain ismi almaktadır.
- Subdomain (Alt domain): Subdomain’de anahtar kelime kullanımları esnasında sıralamanızın artmasına neden olabilir.
- Domain geçmişi: Geçici olarak satın alınmış olan bir domain, kısa süre içinde birden fazla kullanıcı değiştiren bir domain Google’a sitenin geçmişini ve domaine gelmiş olan linkleri sıfırlamasını iletir. Böyle bir durumda indeksleme için kötü bir etki yaratır.
- Exart Match Domain (Tam anlamıyla eşleşen domain ismi): Siteniz düşük kaliteye sahip olmadığı sürece değerli bir etkendir.
- Pulbic vs Private Whols: Wols domain adının kime ait olduğunu belirtmektedir ve bunu public (herkese açık) göstermek, private(gizli) göstermeye karşı daha avantajlı kılar. Zira gizli göstermeniz halinde Google tarafından gizli bir şeyler saklama izlenimi uyandırabilir.
- Cezalı Whols sahipleri: Google eğer bir kişinin spam veya yasa dışı iş yaptığını tespit ederse o kişiye ait olan diğer siteleri de gözlem altına alır.
3. Linkler
SEO’ya uygun bir biçimde yapılandırılmış URL’ler, forumlar, çeşitli bloglar ve sosyal medya ağlarında anchor text bütün görevi üstlenebilir. Örnek verecek olursak; Whatsapp, Facebook gibi sosyal ağlar paylaşılmış olan bir linki herhangi bir formatlama uygulaması yapmadan gösterebilir. Böylelikle SEO için optimize edilmemiş olan linkler hem karmaşık bir görünüme sahip olacak hem de bir anlam ifade etmiyor olacaktır. Bunun yanında arama motoru dostu olan URL, tıklamış olduğu linkte neyle karşılaşacağını tahmin edebilecek ve güven oranı üst seviyelere çıkıp linke tıklanma oranı da aynı seviyede artış gösterecektir. Hedeflemiş olduğunuz anahtar kelimeyi de URL içinde kullanırsanız tıklanma sayınız artacaktır.
EO Uyumlu URL Nasıl Olur?
-
URL’nin özlü ve belirleyici olması gerekir. Kullanıcı URL’yi gördüğü zaman sayfayla alakalı iyi bir izlenim edinmeli.
-
URL’de yer alan kelimeleri ayırabilmek için “-” kullanın. Alttan tire, boşluk veya farklı karakterleri kullanmamaya özen gösterin. (Örnek: seobil.com/seo_nedir yerine seobil.com/seo-nedir kullanmalısınız.)
-
URL’de parametre kullanmaktan uzak durun.
Yukarıdaki gibi sayfa içinde yapılmış olan aramalar sonucunda meydana gelen “?”, “=”, “&”, “#” benzer parametre kullanımlarından uzak durun. Google Search Console’un yeni özelliği sayesinde Search Console -> Tarama -> URL parametreler alanından parametrelerinizi yönetebilir ve takip edebilirsiniz.
- Küçük karakterler kullanın, bazen büyük harfler kullanmak kopya içerik oluşmasına neden olabilir. (seobil.com/blog ve seobil.com/Blog aynı sayfayı ifade etmezler. İki URL birbirlerinden farklıdır ve aynı içeriklere sahipse kopya içeriğe neden olabilir.)
- Aynı sayfaya yönelen birden fazla URL kullanmamaya dikkat edin. Zira bu durum kopya içeriğe neden olabilir. Aşağıda belirtildiği gibi aynı hedefe birden çok URL kullanmak duplicate content üretimine sebep olur.
seobil.com
seobil.com/index.php
Seobil.com/homepage
- Duplicate content (kopya içerik)’in önüne geçmek için izlenebilecek en iyi yollardan birisi duplicate sayfasından asıl olan sayfaya 301 yönlendirmesi gerçekleştirmektedir.
- Başka bir seçenek ise “canonical” kullanılmaktadır. Bu özellik aynı meta etiketi gibi kullanılmaktadır ve arama motorlarına kullandığı sayfanın rel=canonical etiketi içinde yer alan sayfanın kopya sayfa olduğunu iletir ve bu sayfadan gelen bütün içerik gücü, sıralamaya ve linklere katkı sağlayan faktörler belirten sayfalara yönlendirilir. Bu şekilde asıl olan sayfa değer ve güç kazanmış olur. Bu etiketi head in içerisinde meta etiketlerinden sonra kullanmanız mümkündür.
Bu duruma örnek verecek olursak; www.ornekdomain.com/telefon-modelleri ve www.ornekdomain.com/yeni-telefon-modelleri iki farklı URL yapısına sahip ancak; her ikisi de aynı içeriklere sahip ya da aynı sayfayı göstermektedir. Kopya içeriğin önüne geçmek ve asıl sayfanıza daha fazla güç kazandırmak için arama motorlarını asıl olan sayfanıza yöneltebilirsiniz. Aşağıda belirtmiş olduğumuz kullanımı /yeni-telefon-modelleri sayfamıza kullanacağımızı varsayarsak;
<head>
<link href=”www.ornekdomain.com/telefon-modelleri” rel=”canonical” />
</head>
/yeni-telefon-modellerine gelen indeksleme ve trafik işlemleri HREF içerisinde belirtmiş olduğumuz URL’ye yani / telefon-modellerine yöneltilecektir.
Yukarıda da belirttiğimiz gibi kopya içerik kullanmak hem sayfanıza hem de ziyaretçilerinizin özgüvenlerine zarar verir. Google tarafından kara listede yer almak istemiyorsanız kopya içerik kullanımından uzak durmaya çalışın. İnternet dünyasında böyle bir lekeye sahip olmak üstünüzden bir daha atamayacağınız kötü izlenimlere yol açar.