Google'ın Anladığı META ve Çeşitli Etiketler
Google’ın Anladığı Rel ve SEO Meta Etiketleri
Arama motoru deyince aklımıza ilk gelen tabi ki Google oluyor. Web sitesi sahipleri için ise Google yalnızca bir arama motoru değil bunun yanında ziyaretçi veya başka bir deyişle müşteri kaynağı anlamına gelmektedir. Her web sitesi sahibi kendi kurmuş olduğu sitenin Google arama sonuçlarında üst basamaklarda yer alması için çaba sarf eder. Bunu yapabilmek için içerikler üretir ve bütün bunları gerçekleştirirken de Goggle’ın belirlemiş olduğu SEO kriterlerini göz önünde bulundurur.
Yapılan bütün bu çalışmalar genel olarak SEO simi verilmektedir. İnternette SEO ile alakalı birçok yazı ve video bulabilirsiniz fakat bu bilgilerin ne kadarının doğruluk payı var bilinmez. Bu yazımızda ise yanlış olarak bilinen ve yanlış anlatılmış olan rel etiketler ve meta etiketlerin üstünde duracağız. Önünüze gelmiş olan her rel ve meta etiketini web sitenizde uygulamanız gerekmiyor. Her bir etiketin kullanım yeri ve amacı farklıdır.
Meta Etiket Nedir?
Meta etiketler, web sitesi sahiplerinin arama motorlarına web siteleri ile ilgili bilgiler aktarmak için kullanılmış olan bir HMTL ve internet terimidir. Meta etiketler, web sitelerinin HTML kodu olan <head> tagı arasında eklenmektedir.
Rel Etiketi Nedir?
Rel etiketleri, aynı meta etiketler de yer aldığı gibi arama motoru botlarına bilgi aktarmak maksadıyla kullanılmaktadır. Ancak meta etiketlerinin tersine site içerisinde yer alan iç ve dış bağlantılarla uygulanmaktadır.
Meta Tag Nedir?
Meta tag, web sayfalarının bilgi ekleri anlamına gelir. meta tag kullanmanın asıl nedeni ise, kullanıcıya web sayfası hakkında detaylı bilgi aktarmaktır.
Meta Etiketler Hangileridir;
Description: Description etiketi site içeriğini belirler. Tanıtım bölümü, Google’da dahil olmak üzere birçok arama motoru aracılıyla desteklenir. Örnek verecek olursak;
SEO hosacı, arama motoru optimizasyonu anlamında rehber olabilmek için güncel olan SEO içerikleri, aktif uzmanlık desteği, soru ve cevapları sağlayan online bir SEO kurulumudur.
Kullanımı: <meta name=”description” content=”SEO Hocası, arama motoru optimizasyonu hakkında rehber olabilmek için güncel olan SEO içerikleri, aktif uzman desteği, soru ve cevapları sağlayan online bir SEO kurulumudur.
Robots: Robots etiketi ise arama motoru botlarına site içerikleri karşısında nasıl davranılması gerektiğini gösteren etiket çeşididir. İsteğe bağlı olarak aşağıda göstermiş olduğunuz değerleri verebilirsiniz;
İndex: Sayfayı dizine eklemek için izin verdiğiniz anlamına gelmektedir.
Noindex: Sayfayı dizine eklemek için izin vermediniz anlamına gelmektedir.
Follow: Sayfa içerisinde verilmiş olan bağlantının robotlar tarafından izlenmesine izin verdiğiniz anlamına gelmektedir.
Nofollow: Sayfa içerisinde verilmiş olan bağlantının robotlar tarafından izin vermediğiniz anlamına gelmektedir.
Kullanımı şekli: <meta name=”robots” content=”index, noindex, nofollow, follow”/>
Content-Type: Bu etiket ise Türkçe içerikler için oldukça önemlidir. Nedeni ise bu etiket olmazsa, ön tanımlı olan ISO-8859-1 şeklinde tanınır ve Türkçe karakterlere kesinlikle izin verilmez. Eğer Türkçe bir içeriğiniz yer alacaksa UTF-8 şeklinde tanıtmak daha iyi olur.
Kullanımı şekli: <meta http-equiv=”Content-Type” content=”text/html; charset=UTF8”/>
Nosnippet: Arama motoru sonuçlarında snippet olarak video ya da metin ön izlemeleri gösterme anlamına gelmektedir.
Kullanımı şekli: <meta name=”robots” content=”nosnippet”/>
Google’ın Anladığı Meta Etiketler Hangileridir
Meta etiketler birçok istemciye bilgi akışı sağlayabilmek için kullanılmaktadır ve her bir istemci kendisine has bu meta etiketleri tamamen yok sayabilir veya yorumlayabilir. Örnek verecek olursak; abstract meta etiketi Google’ı yok saymakta ya da hiçbir şekilde dikkate almamaktadır.
Google’ın anlamış olduğu bazı başlıca meta etiketleri:
- Description (Site açıklaması ya da sayfa açıklaması)
- <title> (Sayfanın adı veya sayfanın başlığı)
- Robots (Arama motoru botlarına sitenin dizine eklenmesi ve taranması işlemlerini kontrol edebilmek için kullanılmaktadır.)
- googlebot (Yukarıda belirtilen robots etiketi Google’da dahil bütün botlar için geçerlidir. Ancak yalnızca Google’a özel işlem gerçekleştirmek istiyorsanız bu etiketten faydalanabilirsiniz.)
- google (Bu etiket ise Google arama sonuçları içerisinde web sitenizin altında bir hızlı arama kutusu yapmanıza olanak tanır.)
- notranslate (Google’a internet sitesini farklı dillere çevirmesi için bildirim gönderir.)
- google-site-verification (Search Console mülk sahipliğini doğrulayabilmek için bu etiketten faydalanılmaktadır. Bu yalnızca Google tarafından algılanır.)
- Content-Type (Bir web sitesinin içerik çeşidini ve karakter kodlamasını ISO, UTF-8 gibi tanımlar.
- charset (Content-Type ile aynı görevi gören bir etikettir.)
- http-equiv=”refresh (Bir internet sitesinin başka sayfaya yönlendirilmesi ya da yenilenmesi için kullanılır ve Google tarafında algılanabilir.)
Bu liste içerisinde kullanılabilecek olan bütün meta etiketleri yer almamaktadır. Web siteniz için değerli olduğunu düşündüğünüz meta etiketlerini kullanabilirsiniz fakat bu etiketlerin Google tarafında yok farz edilebileceğini aklınızdan çıkartmayın.
Google’ın Anlamış Olduğu Rel Etiketleri
İnternette çok sayıda rel etiketi bulunmaktadır ve bu rel etiketlerinin en meşhur olanları dofollow ve nofollow’dur. Bu etiketler çok sayıda kullanıcı aşinadır. Ancak rel etiketleri yalnızca bu iki etiketten meydana gelmemektedir ve Google’ın anlamış olduğu etiketleri de düşünecek olursak liste baya kısalıyor diyebiliriz.
Rel etiketleri ile ilgili daha detaylı bilgilere sahip olmak istiyorsanız konu ile ilgili makalelerden faydalanabilirsiniz. Bizde vermiş olduğumuz bağlantılardan yararlanarak ve biraz da Google’ın blog sayfalarına el atarak elde etmiş olduğumuz bilgilerle Google’ın her rel etiketini anlamadığını, hatta bazılarını yok bile saydığını öğrendik. Özellikle bize fayda sağladığını düşündüğümüz, SEO bakımında iyi olacağını düşünerek kullandığımız rel etiketlerinin aslında SEO’ya herhangi bir etkisi olmadığını görüyoruz ve kimi zaman da ters etkiyle de karşılaşabiliyoruz.
Sadece burada Google’ın anlamış olduğu ve yorumladığı, dikkate aldığı rel etiketleri hakkında bilgi vereceğiz. Başka rel etiketleri de var fakat bunlar Google tarafında yok sayılmakta ya da hiç bir şekilde dikkate alınmamakta. Ama şunu belirtmek isteriz ki zararlı bir tarafı bulunmamaktadır. Yani Google şöyle bir soru yöneltmiyor! “bu rel etiketini sen neden kullanıyorsun?” gibi bir kuralı asla yoktur. Kullanıp kullanmamak tamamen sizin tercihiniz diyor.
Google’nın anlamış olduğu başlı başlıca rel etiketleri:
alternate (İnternet sayfasını başka bir dilde yayın gerçekleştiren sayfasını göstermek için kullanılır veya hali hazırda olan sayfanın bir alternatifi olduğunu ifade eder.)
author ( İnternet sitesini hazırlayan kişi ve toplulukları ifade eder.)
archives (Verilmiş olan bağlantının belirtilen internet sitesinin arşiv sayfasına ait olduğunu ifade eder.)
dofollow (Google’a verilmiş olan link bağlantısını takip etmesi komutunu verir.)
nofollow (Google’a verilmiş olan link bağlantısını takip etmemesinin komutunu verir.)
index (Verilmiş olan linkin anasayfası veya ana dizini olduğunu söyler.)
noreferrer (Verilmiş olan linkin kullanıcı tıkladığı zaman ve takip edilen bağlantı içerisinde HTTP refere başlığını iletmesini söyler.)
sitemap (Verilmiş olan bağlantının belirtilen internet sitesinin site haritası olduğunu Google’a iletir.
Bu etiketler haricinde çok sayıda etiket mevcuttur ancak geri kalan etiketler Google tarafından yok sayılmaktadır. Örnek verecek olursak diğer arama motorları, mesela Yandex gibi kullanmış olduğunuz diğer rel etiketlerine değer veriyor olabilir. fakat bu etiketler yalnızca Google için geçerli olan etiketlerdir. Hem meta hem de rel etiketlerinin doğru kullanımı SEO için en temel adımlar arasında yer almaktadır.