Hızlı Bir Sitenin SEO İçin Önemi
Site Hızının SEO Üzerindeki Etkisi Nelerdir
Günlük yaşantımızda banka kuyruğuna girmek, toplu taşıma araçlarını beklemek, havaalanlarında uçuş zamanının gelmesini beklemek gibi hoşumuza gitmediği halde tahammül etmek durumunda kaldığımız pek çok durum yaşamaktayız. Beklemeye dayanamadığımız ve gün içinde bizi en çok sinir eden durumlardan birinin de geç açılan web sayfaları olduğunu belirtsek, eminiz ki çoğunuz bizimle aynı fikirde olursunuz. Açılması uzun bir süre alan herhangi bir sayfa, o sayfadan hemen çıkmanıza ve alternatif seçeneklere yönelmenize neden olur.
SEO hizmeti alan kullanıcıların neredeyse birçoğu ilk toplantılarında mutlaka site hızı konusunu gündemine alıyor. Bu nedenle site hızıyla ilgili bazı detaylı bilgileri bu yazımızda sizlerle paylaşarak, herkesin aklına takılan “Web sitesi sayfalarının daha çabuk yüklenmesi nasıl sağlanır?” sorusuna yanıt bulmak ve çözüm yollarını sizlere iletmek istedik.
Site hızının ne kadar önemli olduğunu ve aynı zamanda her birimiz birer kullanıcı olduğumuz için zaten bilmekteyiz. Peki, site hızı SEO bakımından neden bu kadar önem taşımaktadır? Gelin bu sorunun cevabını birlikte araştıralım.
Site Hızı Seo’yu nasıl etkiler?
Son zamanlarda Google’ın üzerinde yapmış olduğu değişikliklerden sonra SEO çalışmalarında daha başarılı olabilmek için diğer faktörlerin yanında sitenizin yayın yapacağı sunucular da oldukça büyük önem kazanmıştır. Google, arama motorunda arama yapan ziyaretçileri web sayfalarına yöneltirken, yönelttiği web sayfasının kullanıcının beklentilerini karşılamasını bekler. Bunun için önereceği web sayfalarını belli bir algoritmayla tespit eder ve kullanıcı memnuniyetini üst seviyelerde tutmak ister. SEO için oldukça önem arz eden kullanıcı memnuniyeti sitenin içeriği haricinde başka nedenlere de bağlı bir durumdur. Sitenin yüklenip yüklenmemesi ve açılma süresi kullanıcı deneyimini önemli düzeyde etkileyen unsurlardır. Elde edilen verilere göre kullanıcıların hiç birisi açılma süresi 5 saniyeden fazla süren web sayfalarında çıkış yapmaktadır. Bekleyerek kaybedeceği zamanı başka siteleri ziyaret ederek kullanmak isteyen kullanıcıları ve web sayfasında tutmak için hızlı bir şekilde çalışan web sayfası oluşturmuş olmanız gerekir.
Bu kadar önemli bir hale gelen site hızını kontrol altına alabilmeleri için SEO uzmanları ve Webmasterların bir araca ihtiyaç duyarlar. Google sitenizin açılma süresini test edebilmek için bir araç tasarladı. Bu aracın ismi Speed Insight’dir. Bu aracı kullanarak sitenizin açılma hızını kontrol edebilir ve bunun yanında Google test sonuçlarına göre sitenizin yüklenme hızını arttırmaya yönelik tavsiyeleri bu araçta bulabilirsiniz.
Eğer PageSpeed Insight aracını kullanarak yapacağınız test sonucu %80’in altında bir değer veriyorsa ne yazık ki web siteniz SEO uyumu konusunda problemler yaşayacaktır.
Sıralama Üzerindeki Etkisi Nedir?
Google’ın 2010 senesinde kendi blok sitesinde yapmış olduğu açıklama ile site hızlarının artık sıralama unsurlarından birisi haline geldiğini biliyoruz. Hatta uzman kişilerin görüşlerine göre site hızı Google’ın en çok önem verdiği konular arasında yer alıyor.
Google’ın eski yöneticilerinden biri olan Marissa Mayer, 2006 senesinde katılmış olduğu bir konferansta Google şirketinin hız konusuyla ilgili yapmış olduğu A-B çalışmalarında birisini bizlerle paylaşmıştı. Yapmış olduğu bu açıklamaya göre, kullanıcılara arama sonuçları sırasında 10 sonuç mu yoksa 30 sonuç mu görmek istedikleri sorusu yöneltilmiş ve 30 sonuç görmek isteye kullanıcılara bu isteklerini yerine getiren Google’ın arama sonuçlarının %20 seviyelerinde düştüğü görülmüştür. Bu ani düşüşün nedeni ise sayfanın yalnızca sayım saniyede kadar daha uzun bir zamanda açılmasıydı. Yarım saniyenin bile böylesine büyük bir fark meydana getirdiği internet âleminde, sitenizin daha hızlı açılmasını istemekte sonuna kadar haklısınız. Şimdi ise hem mobil hem de masaüstü bilgisayarlar için sıralama faktörü olarak görünen site hızının kullanıcı deneyimlerine ne gibi etkileri olduğunu inceleyelim.
Kullanıcı Deneyimine Etkisi Nedir?
Site içi ve site dışı SEO çalışmalarını yürütürken bizim amacımız sıralamada üst sıralara çıkmak iken, Google’ın amacı ise en iyi kullanıcı deneyimini kullanıcılara sunmaktır. Durum böyle bir hal alınca SEO’nun en önemli amaçları arasında yer alan kullanıcı deneyimlerinin mükemmelleştirmek olduğunu belirtmek doğru olur.
Peki, site hızının kullanıcı deneyimine ne gibi etkisi vardır? Yapılan araştırmalar sonucunda site hızının yavaş olması sebebi ile kullanıcıların birçoğu siteye giriş yapmadan siteyi terk ettiği tespit edilmiştir. Radware’in bu konu ile ilgili yapmış olduğu araştırmayı incelediğimizde, Amerika’da çevrimiçi alışveriş yapan insanların yaklaşık %51’nin, sitenin yavaş yüklenmesi halinde ürün satın almadan siteyi terk ettikleri görülmüştür. Oldukça yüksek seviyelerde olan bu oranda elden kaçan potansiyel kullanıcı sayısını düşünmek üzücü bir durum. Yalnızca e-ticaret sitelerinde değil, bilgi paylaşan sitelerde bile durumun değişmediğini görüyoruz. Fakat bu veriler sizi tedirgin etmesin. Özenerek oluşturmuş olduğunuz, harika içerikler eklediğiniz sitenize gelen ziyaretçiler, sitenizin yavaş olması sebebi ile kaçıp gitmesine mani olmak yine sisin elinizde olan bir durum.
Sayfaların Geç Yüklenme Sebepleri Nelerdir?
Site hızının SEO’da ne kadar önem arz ettiğini öğrendik. Peki, sitedeki sayfalar neden bu kadar geç yükleniyor? Gelinen çok etkili olan nedenleri maddeler halinde birlikte inceleyelim.
Host
Sitenizin genel ihtiyaçlarını karşılayacak bir hosting servisinizin bulunması oldukça önemli bir noktadır. İlk olarak bütçenizden elde ettiğiniz bir host servisi, ileriki zamanlarda sitenizin yüklenme hızını kötü yönde etki gösterebilir.
Görsellerin Boyutları
Optimize yapılmamış olan görseller, site yükleme hızında en büyük etkenler arasında yer almaktadır. Burada biçimlendirme ve kayıpsız sıkıştırma devreye giriyor. Bu yöntemi kullanarak kullanıcılara orijinalinden farksız olan görseller sunarken, görsel boyunlarının ufalmasıyla site hızınızda oldukça önemli bir artış sağlamak mümkündür. Özellikle JPEG ve PNG formatında olan görseller için bu yolun etkili olacağını belirtmek isteriz. Sıkıştırma araçlarını bir çoğu ücretsiz olarak kullanılabilir. Bizim size önereceğimiz sıkıştırma araçlarına bir göz atalım;
Kullanımı oldukça fazla olan GIF’lerin optimize edilebilmesi için pek çok sıkıştırma aracı yer almaktadır. Bu araçlar içerisinde en çok tercih edileni ise Gifsicle’dir
Sosyal Medya Butonları
İlgili sayfanın paylaşılması veya beğeni almak için kullanılan sosyal medya butonları, sayfanızın yüklenme hızını ciddi oranda etkilemektedir. Sosyal medya butonları gibi sitenizin içeriğinde yer almayan 3. parti kaynaklar dışarıdan da yüklenebilir. Matthew Ogborne'un bu konu hakkında yaptığı Case Study’yi incelemenizi tavsiye ederiz.
Tasarım
Site tasarımının çok önemli bir nokta olduğunu artık herkesin bilmesi gerekir. Ancak sırf gösterişli olsun diye, açılması uzun zaman alan bir site tasarlarsanız, maalesef kullanıcıların sitenizin muhteşem görselini göremeden gitme ihtimalleri çok yüksek olacaktır.
Site Hızınızı Geliştirmek ve Test Etmek İçin Kullanabileceğiniz Araçlar
Google PageSpeed Insights
Google’ın sunmuş olduğu bu araç ile sayfanızın yüklenme hızını görebilir ve iyileştirme tavsiyeleri ile site hızınızın artmasını sağlayabilirsiniz. Bu araç domain olarak değil sayfa bazında kontroller sağladığı için, yalnızca ana sayfanız değil, diğer sayfalarınız da değerlerini kontrol ederek farklı önerilere ulaşabilir, buna göre gerekli düzenlemeler yapabilirsiniz.
Google Analytics Site Hızı Verileri
Google Analytics hesabınızdan “Davranış sekmesinin altında yer alan “Site hızı” bölümünden sayfaların açılma sürelerine bakabilir ve önceki dönemler ise kıyaslama yapabilir, “Hız önerileri” bölümünden ise yüklenme zamanı fazla olan sayfalar için sunulan önerilere ulaşabilirsiniz.