Teknik SEO
Teknik SEO, sayfaların yazılımsal anlamda incelenmiş olduğu yüzlerce kriteri kapsayan SEO uygulaması anlamına gelir. Sayfaların URL yapıları, canonical bağlantı şekilleri ve robots kodları gibi yazılımsal konularla alt etiketleri, heading etiketleri ve anahtar kelime sıklıkları gibi tasarımsal ve içeriksel konulara kadar ele alınan SEO yöntemlerini kapsar. SEO bakımından en önemli sıralama unsuru Teknik SEO çevresinde toplanmaktadır. Bu nedenler teknik bakımdan sorunlu bir sayfa başarı elde etmesi beklenmemelidir. Teknik SEO analizlerini bir checklist aracılığı ile manuel bir şekilde yapabileceğiniz gibi çeşitli toollar yardımıyla da sorunsuz ve daha kapsamlı bir bizimde analizleri yapabilirsiniz..
Teknik SEO’ya Yatırım Nasıl Yapılmalıdır?
Arama sonuçlarının rastgele listelenmiş olduğu, algoritma temellerinin ve yapay zekanın yer almadığı, kalite puanının oldukça düşük olması nedeniyle yükselmekte olan reklam masraflarının olduğu, aradığınız bilgiye ulaşım sağlamak için karma karışık web sayfalarının yer aldığı ve hepsinden öte bu şekilde bir ortamda ürününüzü ve hizmetinizi ön plana çıkartmak gibi bir çabanızın olduğunu düşündünüz mü? Böyle bir durumda siz ne yapardınız? Biz size söyleyeyim, hiçbir şey! Ancak neyse ki şu an buna benzer bir kıyamet senaryosu ile karşı karşıya değiliz.
Bu yazımızda dijital pazarlama tekniklerinin temelini yapısını oluşturan, direk ve dolaylı yoldan sayfanın genelini etkisi altına alan teknik SEO’dan bahsedeceğiz. Daha öncesinde ise arama motorlarının sıralama yapısına dokunmadan geçmeyeceğiz. Zira teknik optimizasyon teknikleri için arama motoru düşünce yapısını doğru anlamak gerekiyor.
Aramalar Nasıl Çalışmaktadır?
Arama motorlarında bir arama yaptığınız zaman yüz milyarlarca veri içerisinden ayıklanmış olan web sayfalarını saliseler içerisinde önünüzde görebilirsiniz. Bu sistemin hızlı ve en ilgili sonuçları arama yapmakta olan kişinin karşısına sunma durumu ise arama motoru algoritmaları ve yapay zeka ikilisi ile yapılmaktadır.
Yapay zeka ile; featured snippets, lsi vb teknolojiler ile arama yapılmakta olan öbeğe yönelik en benzer ve yakın sonuçlar taranır,
Algoritmalar ile; üst mertebelerde yer almak için web sayfalarının kendilerini devamlı yenilemesi gerekerek ziyaretçilere en yararlı sonuçların listelenmesi sağlanmaktadır.
Yapay zeka son birkaç yılın en meşhur konularından biri olarak arama motoru algoritmalarının gelişmesinde oldukça büyük rol oynamıştır ve oynamaya da devam etmektedir.
Arama motorlarında yapılmış olan bir aramanın iyi bir sonuç döndürebilmesi oldukça önemlidir. Bu durumun aksi ise kullanıcının memnun olmaması anlamına gelir. Bunun için arama motorları öncelikle yapmış olduğunuz arama kelimelerinin ne anlam ifade ettiğini analiz eder. Hedef kelime öbeklerini tespit ederek oluşturmuş olduğu dil modellemeleri içerisindeki sonuçları daha kolay bir şekilde listeler.
Örnek verecek olursak, içinde “değiştirme” kelimesinin farklı anlamlarını barındıran aramalara göz atalım.
Arama motorları botları sadece tek bir kelimenin anlamını, arama yapılmış olan cümleye göre çözebilecek teknik donanımlara sahiptir. Hızlı bir şekilde bu konuyu şu şekilde toparlayalım; arama motorları sayfalardan haberdar olur, sayfaları tarar, indexler ve dizine ilave ederek arama sonuçlarında listelemeye başlar. Ancak tabi ki her şey bu kadar kolay ve basit olmaz.
Teknik SEO Ne Anlama Gelir?
SEO’nun tanımını bir kenara ayıracak olursak Teknik SEO bu işin temelini meydana getiren bir yapıdır diyebiliriz. Yukarıda belirtmiş olduğumuz algoritma ve tarama yapılarak arama sonuçlarında listeleme işleminin bazı kriterler çerçevesinde yapılmış olduğu çalışma bütününe Teknik SEO adı verilir.
SEO çalışmaları arama motoru algoritmalarına uygun, kullanıcı deneyimi seviyeleri ile ihtiyaçlara yönelik yazılımsal ve tasarımsal değişikliklerin yapılmış olduğu ve günün sonunda farklı KPI’lar ile somut verilerin toplandığı, kalıcı ve organik bir çalışma biçimidir. İşin mutfağında ise tam anlamıyla teknik veriler yer almaktadır.
Sayfaların arama motorlarında listelenebilmesi hem SEO hem de reklam çalışmalarıyla mümkün olabilir. Reklam çalışmaları yalnızca belli bir bütçe dahilinde görüntü sağlar SEO çalışmaları ise daha detaylı çalışmların yanında getirdiği için çalışma yapan kişi bakımından bilgi, emek ve tecrübe, müşteri bakımından ise vizyon ve sabır isteyen bir konudur.
Teknik SEO ise, çalışma yapan SEO uzmanlarının da edindiği bilgi birikimi doğrultusunda belirlemiş olduğu stratejik hamlelerin sayfa üzerinde tasarımsal ve yapısal olarak uygulama işlemlerine denmektedir. Bunun için SEO uzmanı özellikleri içerisinde araştırma, sorgulama, iletişim ve merak yönlerinin sağlam olması gerekir.
Yapılan her işte bir teknik mutlaka vardır. Örnek verecek olursak, futbolda topa nasıl vuracağını bilemezsen isabetli ve sert şutlar yapamaz ve haliyle kalecileri kolaylıkla avlayamazsın. Arama motorlarının da çalışma mantığını bilmeden organik sıralamalarda üst sıralara çıkamaz ve hedef kitleye ulaşım sağlayamazsınız.
Arama motorları, arama sonuçlarını çok daha fazla zenginleştirmek için sık bir şekilde algoritmalarını yenilemektedir. Bu sıklık yılda en az ortalama 450 civarında gerçekleşir. Bazı güncellemeler minör seviyede olsa da, bazıları her şeyi değiştirecek seviyede majör güncellemelerdir. En önemlisi olanı ise arama motorları bazı algoritma güncellemelerini bildirirken, bazılarını güncellemeleri ise bildirmez. Bu noktada devreye know-how ve uzmanlık girer. Çalışma yapmakta olan uzmanın elde etmiş olduğu know-howlar ile algoritma mantığı büyük ölçüde çözüme kavuşur ve teknik SEO çalışmaları bu doğrultuda şekillenmeye başlar.
Teknik SEO’ya Yatırım Nasıl Yapılmalıdır?
Daha öncede belirttiğimiz gibi SEO bilgi, emek ve tecrübe isteyen bir iştir. Teknik SEO çalışmaları ile bu bileşenler harmanlanarak ortaya bir mükemmel bir ürün çıkar. Ortaya çıkacak olan bu ürün için ise bazı teknik müdahalelerde bulunulması gerekmektedir.
Örnek verecek olursak; güncel algoritmaların gerektirdiklerini kavrayarak hızlı sıralama ve trafik kayıpları gibi anormal durumlarda çalışma gerçekleştiren uzmanın tecrübe ve bilgisi ile hızlı bir şekilde müdahale edebilir durumda olması gerekmektedir.
Algoritma mantığı her geçen gün gelişmeye devam ettikçe teknik arama kriterleri de değişkenlik gösterir. 2014 senesinde yaklaşık 80 teknik optimizasyon kriteri bulunurken, günümüzde ise bu sayılar 200 civarı olarak üç haneli rakamlar ile ölçülmektedir.
Günümüzde iyi konumlarda listelenebilmek için;
- Arama motorlarının sayfaya en çok tarama bütçesi ayırmasına, (crawl budget)
- Arama motoru botlarına sayfayı tarama esnasında yol gösterilmesine, (robots.txt, sitemap.xml)
- Sayfada erişim problemi olmayan içeriklerin olmasına, (4xx, 5xx)
- Erişim problemi olan sitelerin en ilgili sayfalarına yönlendirme yapılarak bilgi akışının kesilmemesine, (3xx)
- Sayfanın mümkün olan en kısa zamanda kullanıcını ekranına sunulmasına, (pagespeed)
- Mobil uyumlu bir web sayfanın yer almasına, (Mobile First Indexing) başlıca dikkat edilmesi gerekmektedir.
Yukarıda listelemiş olduğumuz birkaç farklı önemli unsur dışında sıralama faktörlerini etkileyen yaklaşık 200’e yakın sinyal yer almaktadır. Geçmiş algoritmalardan yola çıkarak site dışı link düzenleme çalışmaları, site içi link düzenleme çalışmalarına oranla %70-%30 iken, 2015 senesinden sonra bu oran tam tersi olacak biçimde değer kaybetmiştir. İşte bu sebepten dolayı birkaç yıl öncesine kadar yalnızca backlink çalışmaları ile sıralama durumları sağlanabilirken, günümüzde ise oldukça fazla site dışı çalışma yapmadan yalnızca site içi teknik SEO çalışmaları ile konum elde etmek oldukça mümkündür. Makale içinde ifade ettiğimiz özelliklerde proje yöneticileri ya da ajanslarla beraber çalışmalar yaparak kalıcı çalışma teknikleri ile Teknik SEO ya yatırım yapabilirsiniz.