Site Dışı SEO Nedir?
Site İçi SEO ve Site Dışı SEO Nedir ve Nasıl Yapılır?
“Site dışı SEO” (off-page SEO), arama motoru sonuç sayfaları (SERP’ler) içinde yer alan sıralamanızı etkileyebilmek için kendi web sayfanızınız haricinde yapılan eylemleri ifade etmektedir.
Site dışı sıralama unsurlarını optimize etmek, arama motorunu ve herhangi bir sitenin alaka düzeyini, popülerliğini, güvenilirliğini, yetkisine dair kullanıcı algısının gelişmesini içermektedir. Bu, internet dünyasındaki saygın bölgeler (siteler, sayfalar, insanlar gibi) ile web sayfanıza bağlantı sağlayarak ya da bunları destekleyen ve içeriklerinizin kalitesi için etkin bir biçimde “değer ataması yaparak” yapılır.
Sayfa dışı SEO neden bu kadar önemlidir?
Sıralama faktörleri ve arama algoritmaları devamlı olarak değişmekle beraber, SEO topluluğunda bulunan genel fikir birliği, herhangi bir sayfa dışı SEO’nun etkili gösterdiği, güvenilirliği ve otoritesinin bir web sayfasının sağlamış olduğu ilgi düzeyi, güvenilirliğin ve otoritenin hala herhangi bir sayfanın sıralama becerisinde önemli bir rol aldığı yönündedir.
İçeriklerin değerini belirleyebilmek için Google’ın kullanmış olduğu algoritmayı net bir şekilde bilmiyor olsak da, arama motoru sıralama unsurları çalışmamızda yer alan veriler, site dışı SEO ile ilgili unsurların, sıralama faktörü ağırlığının % 50’sinden daha fazlasına sahip olduğunu göstermektir.
Sayfa dışı SEO ve linkler
Backlinks sayfa dışı SEO’nun adeta bir kalbi gibidir. Arama motorları, geri bağlantıları, içeriğe linklenmiş içeriklerin bir kalite göstergesi olarak kullanılır. Bu sebeple, çok sayıda yüksek değer içeren geri bağlantılara sahip bir sayfa, genel olarak daha az geri bağlantı içeren eşit bir sayfadan daha iyi bir sıralamaya sahibi olabilir.
Nasıl kazanıldıklarına göre tanımlanmış olan üç ana bağlantı türü bulunmaktadır: doğal bağlantılar, satın alınarak oluşturulmuş olan bağlantılar ya da kendi oluşturmuş olduğunuz bağlantılar.
Doğal bağlantılar, sayfa sahibi için herhangi bir işlem yapmaksızın tamamen yazar tarafından verilmiştir. Örnek verecek olursak, en çok hoşlarına giden üretim çiftliklerini gösteren bir gönderiye bağlantı ilave eden bir yemek blog yazarının atıfı doğal bir bağlantı anlamına gelir.
Satın alma işlemiyle oluşturulmuş olan bağlantılar, kasıtlı bağlantı kurma etkinlikleri sayesinde elde edilmektedir. Bu, müşterilerin web sayfanıza gelmesini sağlayabilmek ya da diğer site sahiplerinden içeriğinizi paylaşmasını istemek gibi durumları içermektedir.
Kendi kendine oluşturulmuş olan bağlantılar, online bir dizine backlink ilave etme, forum, blog yorumu imzası ya da optimize edilmiş bağlantı metni barındıran bir basın konuşması gibi uygulamalar tarafından meydana getirilir. Kendi kendine oluşturulan bazı bağlantı kurma teknikleri, siyah şapka SEO’suna yöneltilir (Black Hat SEO) ve arama motorları tarafından genellikle kabul görülmezler.
Bağlantıların hangi şekilde elde edildiğine bakılmaksızın, SEO çalışmalarına en büyük katkıyı verenler, genel olarak en çok öz sermayeyi aşanlardır.
Aşağıda belirttiğimiz gibi, atıf yapılan alana olumlu katkı sağlayan çok sayıda etken bulunmaktadır:
- Bağlantı sayfasının popülerliği
- Bağlantılı sayfanın konusu ile ne kadar bağlantılı olduğu
- Bağlantının “saf ve tazeliği”
- Bağlantı sayfasında kullanılmış bağlantı metni
- Bağlantı sayfasının güvenilirlik derecesi
- Bağlantı sayfasındaki diğer bağlantıların adeti
- Bağlantı alanı ve sayfanın kazanmış olduğu otorite
- Bağlantılı olmayan site dışı SEO
Harici web sayfalarından bağlantılar elde etmek en yaygın kullanılan SEO stratejisi olarak bilinse de kendi web sayfanızın haricinde gerçekleşmiş olan ve arama sıralamanızı iyileştirebilmek için “sayfa dışı SEO” olarak düşünülebilir.”
Sosyal medya pazarlamacılığı
- Misafir blogculuğu
- Bağlantılı ve bağlantısız marka yorumları
- Etkili ve etkileyici pazarlama
gibi unsurlar içerir. Bunun yanında, bu faaliyetlerin her bir tanesinin net sonucunun, herhangi bir şekilde web sayfanızın başka bir bölümünden sayfanıza bir referans yapıldığında çok dikkatli olmanız oldukça önemlidir. Bu bir bağlantı markanızdan ya da web sayfanızdan bahseden bir referans ya da başka bir şey olabilir. Yani, gerçek anlamda “link-ilişkili” site dışı SEO kavramı aslına bakacak olursanız biraz yanlış isimlendirilmiş olmaktadır!
Yerel sayfa dışı SEO ile ilgili bir yorum:
Sayfa dışı SEO, insan davranışlarına dayanmaktadır (yani, insanlar sadece beğenmiş oldukları içerikleri referans alır ve paylaşmaya başlarlar). Bunun için, bu, hem organik hem de yerel SEO için oldukça geçerli bir durumdur.
Sayfa dışı SEO nasıl yapılır?
Yüksek seviyede, bir web sayfasının “sayfa dışı SEO” sunun geliştirilebilmesi, arama motorunun ve bir sayfanın kalitesinin kullanıcı algısının geliştirilmesini içermektedir. Bu, diğer sayfalardan (özellikle kendileri için güvenilir ve yaygın olanlardan) bağlantılar, markanızdan söz eden, içeriğinizin paylarından ve kendi web sayfanız haricindeki kaynaklardan gelen “güven oyları” ile meydana gelmektedir.
Dış SEO Ne İşe Yarar ve Ne Gibi Faydaları Vardır?
Dış SEO, düz mantık olarak bakıldığı zaman sayfanızın başka sayfalar ve internet aracılığı ile konuşulması anlamına gelmektedir. Yani marka tanınırlığı. Bütün interneti taramakta olan Googlebot, sayfanızın başka sayfalardan bağlantı çektiğini, başka sayfalardan sayfanızdan bahsedilmiş olduğunu anlar ve bu bağlantıları taramaya başlar. Bu da Google tarafından önemli bir site olduğunuzu gösterir.
Backlink almak, gerçek yaşantıdan basit bir örnekle anlatacak olursak ünlü olmaya benzemektedir. Standart, sıradan bir insanken, birden ya da zamanla çok sayıda insanın bahsetmiş olduğu ve tanımış olduğu bir kişi haline gelmek gibi düşünebilirsiniz. Özellikle yeni açılmış olan siteler için bu örnek tam onları ifade edecektir. Yeni açılmış olan bir site, internet dünyasındaki diğer tüm yeni ve basit siteler gibi dikkate alınmayan, herhangi bir trafiği olmayan ve arama motoru sonuçlarında üst sıralarda yer alamayan sitelerden bir tanesidir. Ancak birden ya da belirli zaman aralıklarında başka sayfaların bu siteden söz etmesi (backlink), bu siteyi zaman içerisinde ünlü bir sayfa haline getirir. Bu şekilde marka tanınırlığı artacağı gibi site trafik almaya başlayan bir site durumuna gelir.
Dış SEO çalışmaları sonucunda da amaç bellidir: İnternette her bir kişi tarafından tanınan ünlü bir sayfa olmak ve marka bilinirliği sağlayabilmektir. Bunun için de dış SEO çalışmalarına yön verilir ve bu konuda optimizasyonlar yapılmaya başlanır.
Backlink ve Dış SEO
Backlinkler, günümüzde SEO hakkında oldukça önemli bir sıralama faktörü haline gelmiştir. Özgün, güncel ve kaliteli içerik üretimi yapan ve insanların ziyaret ettiği sayfalardan backlink alan bir web sayfası, buna sahip olmayan olası rakibine göre her zaman avantajlı konumdadır. Peki backlink çalışmalarında nasıl bir yol izlenmesi gerekir?
Backlink çalışmaları süresince oldukça dikkatli olmak birincil kuraldır. Doğal backlink elde etmek, dış SEO çalışmalarında istenilmekte olan ilk şeydir fakat doğal backlink elde etmek-özellikle Türkiye’de- oldukça zor bir durumdur. Bunun için web sayfası sahipleri ücretli linklerden faydalanır ve para karşılığı diğer sayfalardan link satın alma işlemi yaparak backlink elde ederler.
Google, backlink konusunda ücretli linklere her zaman karşı olmuştur ve oldukça katı cezalar vermektedir. Eğer Google ücretli link satın alarak backlink elde ettiğinizi ya da ücretli olarak backlink satışı sağladığınızı fark ederse, sizi katı bir şekilde cezalandırır ve arama sonuçlarından sayfanızı tamamen kaldırır. Bu ücretli linkleri (backlink) web sayfanızdan kaldırmadığınız sürece de ceza kaldırılmamaktadır.