SEO'ya Giriş
Dijital dünyada sıkça duyulan SEO; çevrim içi içeriğe sahip olan, bu içeriklerden para kazanan, çevrim içi içerik yönetimi ile uğraşan ve bu tür içerikleri arama motorlarında tanıtanların bilmesi gereken bir konudur. Web site yöneticileri ve web ajanslarında SEO uzmanlığı yapanlar da SEO hakkında bilgi sahibi kişilerdir.
SEO (Arama Motoru Optimizasyonu), web sitelerinin arama motorlarında sıralama almasını sağlayan iyileştirmeler ve çalışmalar bütünüdür. SEO zor fakat bir o kadar da değerlidir. SEO’ ya giriş yaparken ilk olarak SEO’ da en çok kullanılan terimlere ve anlamlarına bakalım
En Sık Kullanılan SEO Terimleri
Title: Web sitelerinin ana başlıkları için kullanılan bir terim olup başlık anlamına gelir. Linklerin isimlendirilmesinde de kullanılabilir.
Backlink: Bir web sitesinden başka bir web sitesine verilen bağlantılardır. Doğru kullanılmazsa faydadan çok zarar getirir.
H1: H1 yani Heading terimi içerik başlıkları için kullanılır. Alt başlıklar için de H2, H3 ve H4 terimleri kullanılmaktadır.
Otorite: Otoriter web siteleri, arama motorlarının sorgu sayfalarında üst sıralarda yer alan web sitelerinin gücü ve imajını gösteren bir ölçüdür. Site içerikleri özgün ve Spam Score değeri sıfıra yakındır.
Black Hat SEO: Arama motoru açıklarını kullanarak etik ve yasal olmayan yollardan üst sıralara yükselmedir.
White Hat SEO: Arama motoru kriterlerine ve yönergelerine uygun bir şekilde web sitesinin üst sıralara yükselmesini sağlayan tekniklerdir.
Keyword: Anahtar kelime demektir. Web sitelerinin arama motorlarında üst sıralara çıkmasını sağlayan kelimelere denilir.
İçerik (Content): Bilgilendirici ve merak uyandırıcı görsel, işitsel ve yazılı duygu, düşünce ve imgeler bütünüdür.
Özgünlük: Arama motorlarının henüz taramadığı ve taradığında da eşsiz olduğunu tespit ettiği içerikler için kullanılan bir terimdir. Eşi benzeri olmayan, kopya içermeyen anlamındadır.
Hacklink: Web site sahibinin bilgisi dışında ve izni olmaksızın link ekleme işlemine denilir.
Bot: Robot, örümcek veya crawler olarak bilinen botlar, Komutların atadığı görevi yerine getiren programlardır.
PageRank (PR): Arama motorlarının web sitelerine verdiği puandır. Puanlama sistemi 0 ile 10 arasıdır.
Meta Etiketleri: Web sitesi ile ilgili ön bilgidir. Arama motoru botlarına web sitesinin tanıtılmasıdır diyebiliriz. Kullanıcıların arama motoru sonuçlarında ilk olarak baktığı başlık ve açıklamanın bulunduğu kısımdır. Bu nedenle başlık ve açıklamaların dikkat çekici olması önemlidir.
Index: Web sitelerinin listelenmesi için kullanılan bir terimdir. Bir web sitesinin tüm sayfaları arama motoru tarafından kaydedilir. Kaydedilen bu sayfaların Google tarafından listelenmesine indexleme denilir.
SERP: Arama motoru sonuç sayfasıdır. Aranılan anahtar kelimeler sonucu arama motorunun listelediği sayfadır.
Webmaster: Web site sahiplerine verilen isimdir.
Domain: Web sitesine verilen alan adıdır. Domain adı ve uzantısından ibarettir.
Web Sitesini Google’a Taşımak
Arama sonuçlarına dâhil olmak SEO çalışmaları ile çok kolaydır. SEO uzmanları arama motorlarında web sitesinin görünürlüğünü iyileştirmek için SEO çalışması yapan kişilerdir. SEO çalışması kararı almak SEO’ nun avantajlarından faydalanarak web sitesinin arama motorlarında sıralama almasını sağlayacaktır.
Bir web sitesini Google’a dâhil etmek için Google’a göndermeye bile gerek yoktur. Çünkü Google, dizine eklenecek siteleri aramak için tarayıcıları kullanan otomatik bir arama motoru özelliğindedir. Birçok web sitesi, Google’ın web taraması yaparken bulduğu ve otomatik olarak eklediği sitelerdir. Önemli olan Google ile uyumlu bir web sitesi oluşturmaktır. Google’ın yönergelerini izleyip kriterlerine uygun hazırlanan bir web sitesi, arama sonuçlarında görünürlük elde eden web sitesidir. İşte bu aşamada SEO devreye girer.
SEO Uzmanı
SEO uzmanları, SEO eğitimi almış ve bu alanda uzmanlık seviyesine ulaşmış kişidir. Dijital pazarlamanın hızla yaygınlaştığı günümüzde SEO uzmanları web sitelerini üst sıralara taşımak için çok değerli çalışmalar yapıyor. SEO uzmanları; yönetim kabiliyeti yüksek, strateji ve yeni fikirler üretebilen kişilerdir. Verilen bütçeyi en verimli şekilde kullanarak web sitesini üst sıralara taşıma çalışmaları yapar. Belli başlı görevleri şöyledir;
- İçerik ve kod analizi yapmak,
- Bireysel ve kurumsal web site optimizasyonu yapmak,
- Algoritma güncellemelerini takip etmek ve bunu web sitelerine uygulamak,
- Optimizasyon, takip, raporlama ve analiz süreçlerinde aktif rol oynamak,
- Anahtar kelime analizi yapmak,
- Web site ara yüzünü SEO’ ya uygun hale getirmek,
- SEO parametrelerini belirleyip takip etmek,
- Kodlama hatalarını bulup düzeltmek,
- Backlink kaynakları bularak marka bilinirliğini arttırmaya yönelik çalışmalar yapmak,
- Reklam kampanyaları oluşturup yönetmek ve web sitesinin tanıtımını yapmak,
- Kelime araştırması yaparak mevcut içeriklerin güncellemesini yapmak,
- Ayrılan bütçeyi en verimli şekilde kullanmak,
- Özgün ve kaliteli içerik hazırlama yanında içerik editörlüğü yapmak,
- Sosyal medya reklamlarını yönetmek ve sosyal medya SEO çalışması yapmak,
- SEO istatistiklerini Google Analytics kullanarak web istatistiklerini yönetmek,
- SEO çalışması yaptığı kişi veya kuruma SEO raporlaması yapmak,
- SEO çalışmalarını belgelendirip bunları güncel tutmak,
- Talepler doğrultusunda SEO eğitimi vermek,
- Web sitelerinin sıralama düşüşlerinde sorunları tespit edip çözüm üretmek.
Profesyonel bir SEO çalışması yapmak için tecrübeli bir SEO uzmanından destek almak gerekir.
SEO’ nun Aşamaları
SEO çalışması karmaşık ve zor bir süreçtir demiştik. Şimdi bu süreci maddeler halinde sıralayıp açıklayalım.
1 Araştırma Aşaması
Araştırma aşamasında sağlıklı ve başarılı bir SEO çalışması için öncelikle eldeki veriler toplanır. Öngörüler kâğıda dökülür. Projenin internet ortamına en etkili şekilde aktarılabilmesi için yapılması gerekenler netleştirilir. Rakip analizi ve anahtar kelime araştırması bu aşamada çok önemlidir.
2 Planlama ve Strateji
İçerik planlaması bu aşamanın en önemli adımıdır. Sitede kullanılacak içerikler amaca hizmet eden, özgün ve SEO uyumlu içerikler olmalıdır.
Link inşası, sosyal medya stratejileri, arama motoru stratejisi ve teknik planlama bu aşamanın diğer adımlarıdır.
3 Uygulama
SEO çalışmalarının hayata geçirildiği aşamadır. Site içi ve site dışı SEO çalışmaları ile uygulama aşaması tamamlanır. Site içi SEO, anahtar kelime ve içerik optimizasyonudur. Site dışı SEO ise, sosyal medya ve backlink çalışmaları olup SEO’ nun olmazsa olmazıdır.
4 İzleme ve Analiz
SEO’ nun son aşaması olup adeta SEO çalışmasının can damarıdır. Organik bir çalışma olan SEO bir kez yapılan bir çalışma değildir. Yapılan SEO çalışmalarının izlenmesi, sonuçların analiz edilmesi, işe yarayan/yaramayan yöntemlerin tespit edilip ona göre müdahale edilmesi gerekir. Eksiklerin giderildiği bir aşamadır. Sıralamayı etkileyen faktörleri tespit etmek ve değişimleri gözlemlemek web sitesinin daima üst sıralarda yer alması için önemlidir. Bu da izleme ve analizle mümkündür. Google Analytics, izleme ve analiz sürecinde SEO uzmanlarının en önemli yardımcı araçlarındandır.
Sonuçların periyodik olarak raporlanıp saklanması gerekir. SEO aslında ilk aşamadan son aşamaya kadar bir takım işidir. Web tasarımından içerik üretimine, IT desteğinden SEO çalışmalarına kadar bir bütündür. Yani tüm bunları da SEO çalışmasına dâhil etmek gerekir. Pazar araştırması, maliyet analizi, tekliflendirme, hedef kitle belirleme, trafik öngörüsü, teknik SEO çalışması, içerik stratejisi ve içerik üretimi ile SEO karmaşık ve zor olduğu kadar geri dönüşü mükemmel bir pazarlama stratejisidir.