Backlink Nedir? Backlinkin Önemi, Yararları ve Zararları
SEO dünyasında en fazla kullanılan kelime ve sorulan sorulardan bir tanesidir.
Çok sayıda kurumsal site sahipleri ve blog yazarları daha işe başlar başlamaz SEO uygulaması yapıp Google’da görünür bir duruma istiyor ve karşılarına çıkan “backlink” terimlerin anlatabilmek için çok zorluklar çekiyor. Şayet SEO içinde pek çok konuda da olduğu gibi bu konu da fazlasıyla abartılmaktadır.
Backlink nedir? Konusunda tabi ki değineceğiz, ama kısaca ifade etmek gerekirse; Backlinkler mucize değillerdir, sadece backlink alarak web sayfanız Google’da birinci sayfada yer almaz.
Biz, backlink nedir sorusunu da bu makalemizde elimizden geldiğince anlatmaya çalışıp, backlinklerin ne anlama geldiğini, neden SEO için bu kadar gerekli olduklarını ve web sayfanızın başarısı için neden bu kadar önemli olduklarını anlatmaya çalışacağız.
Bunun yanında, rakiplerinizin backlinklerini nasıl analiz edebileceğinizi, bu backlinklerden kendi sayfanıza nasıl çekebileceğinizi ve birkaç güzel backlink hazırlama stratejisi daha göstereceğiz.
Çok kısa bir şekilde açıklamak gerekirse, backlinkler bir web sitesine gelen link bağlantılarını ifade eder.
Bir web sayfası başka bir sayfaya bağlandığı zaman yani link verdiği zaman, buna backlink adı verilmektedir. Önceden, backlinkler bir web sitesinin Google sıralaması için ana ölçütüydü yani, Google backlinklerinizin durumuna göz atarak hedef kelimeleriniz içinde web sitenize iyi sıralamalar sağlayabiliyordu.
Google ve diğer arama motorları bu durumun su istimal edilebilir olduğunu gördükten sonra backlinklere önceki kadar önem vermemeye başladılar. Google ve diğer arama motorları için backlinkler hala SEO bakımından önemli olsa da web sayfanızı ilk sıralara taşımanın en temel kaynağı değildir.
Bilmeniz gereken backlink terimleri nelerdir?
Link Juice ya da Link Suyu (Link Otoritesi Aktarımı): Bir web sitesinin, yazılarınızdan herhangi birine ya da web sayfanızın ana sayfasına link vermesine “link aktarımı” denir. Link aktarımı, eğer otorite aktarma işlemini engellemek için “nofollow” tagı ile engellenmedi ise, yazının sıralamadaki yerine yardımcı olur ve bunun yanında web sitesinin genel domain otoritesini de iyileştirmiş olur.
Web sayfanızda paylaşmış olduğunuz linklerle otoritenizi paylaşmak istemiyorsanız “nofollow” etiketinden faydalanarak link aktarımı esnasında meydana gelebilecek otorite paylaşımını önleyebilirsiniz.
NoFollow Linkler (Takip Edilmeyen Bağlantı): Bir web sayfası başka bir web sayfasına bağlandığı zaman, bağlantı veren site, link alan ile domain otoritesini paylaşmış, başka bir deyimle aktarım yapmış olur. Ancak bağlantının nofollow etiketi bulunuyor ise, bu bağlantı aracılığı ile web sayfa otoritesi aktarımı yapılamaz.
NoFollow bağlantılar, otorite aktarımı yapamadıkları için herhangi bir sayfanın sıralamasına bağlı olarak hiçbir katkı sağlayamazlar. Bu nedenle backlink olarak çok fazla kullanışlı olmazlar. Ancak yazı içinde kaynak gösterirken ya da otoritenin asıl sahibini etiketlerken belirtilmiş olan potansiyel bir trafik yükselmesi sağlayabilmektedir.
Genel anlamda NoFollow kullanımı, tanınmayan ya da doğrudan ticari bağınız bulunmayan web sayfalarına link verilirken kullanılır.
Otorite Arttırmak için Faydalı Backlinkler
DoFollow Linkler (Takip Edilen Bağlantı): Varsayılan olarak, herhangi bir blog yazısına ya da web sayfanıza eklemiş olduğunuz bütün linkler dofollow linklerdir ve bu domain otoritenizi karşınızdaki ile paylaşır.
Örnek verecek olursak Amazon.com sitesi başka bir siteye dofollow link verdiği zaman, çok güçlü bir otorite paylaşımı söz konusu olur ve web sayfamızın otoritesi çok büyük ölçüde güçlenmiş olur.
Root Domain Backlinkler (Kök Domain Linkleme): Bu, web sayfanıza benzersiz bir etki bölgesinden gelen geri bağlantıların ne kadar olduğunu ifade eder. Bir web sayfası web sayfanıza yaklaşık on kez bağlanmış olsa bile, sadece bir bağlı kök etki alanı olarak kabul edilmektedir.
Düşük Kaliteli Backlinkler: Spam linklerin sıklıkla çıkış yaptığı, yani 1 sayfa içerisinden 20’den fazla link çıkışı olan, otomatik meydana getirilen sayfalardan, spam sayfalardan ve hatta cinsel içerikler barındıran sitelerden gelen backlinklerdir. Bu tür bağlantıların faydadan çok zararı olur. Backlink alırken dikkatli etmeniz gereken en önemli nokta budur.
İnternal Linkler (İç Bağlantılar): Aynı domain içinde, bir sayfadan başka bir sayfaya giden bağlantılara internal link (iç bağlantı) denir. Web sayfanızın Google ve diğer arama motorları aracılığı ile taranmasını daha kolay bir hale getireceği için web sayfanız için oldukça faydalıdır.
Anchor Text (Çapa Metinler): Bağlantı verilirken kullanılmakta olan yazılara çapa metni denir. Buna benzer anahtar bağlantılar, belli başlı anahtar kelimeler için otorite almaya çalışırken mükemmel çalışır.
Örnek verecek olursak SEO konusunda otoriter bir web sayfası, websiteleri.com ‘a link sağlarken SEO kelimesi adı altında bağlantı verir ise, bu SEO bakımından otorite haline gelmeye çalışan web sayfamız için oldukça faydalı olur.
SEO’ da Backlinklerin Avantajları Nelerdir?
Backlinklerin avantajlarına geçmeden önce, son birkaç yıl içinde backlinklerle alakalı çok şeyin değiştiğini ifade etmemiz gerekir.
Önceden çok düşük kaliteli, spam linkler bile bir web sayfasının kolay bir şekilde sıralama almasına yardımcı olurdu. Ancak Google, Penguin algoritmasını geliştirdikten sonra, bütün backlink anlayışımız hızlı bir şekilde değişti. Günümüzde alınmakta olan linklerin kaliteli sayfalardan, içeriğimizle ilgili, yani contextual olması oldukça önemlidir.
Örnek verecek olursak, balıklarla ilgili bir sayfanız varsa ve diğer niş sayfalardan maymunlarla alakalı backlinkler alıyorsanız, bu bağlantılar web sayfanıza pek fayda sağlamayacaktır.
Ama ilgili web sitelerinden alınmış olan backlinkler okunan bir kitabın devamı gibidir, diğer sayfada yer alan bütün linkler potansiyel bir trafik kaynağı olarak görülür.
Buda Nofollow olsa bile oldukça faydalıdır.
Bu nedenle amacınız her zaman otoriteler ve ilgili sayfalardan backlink almak olmalıdır.
Şimdi, sayfanızda backlink meydana getirmenin neden bu kadar önemli ve faydalı olduğuna bir göz atalım:
1. Organik Sıralamanın Gelişmesine Fayda Sağlar
Backlinkler, diğer web sayfalarından gelen dofollow linkler otorite aktarımı yaptığı için, hedeflenmiş olan kelimelerde daha iyi arama motoru sıralamalarına ulaşım sağlayabilmek için yardımcı olur.
Bu, oldukça fazla backlink aldınız diye çok sayıda kelime de 1. sırada yer alacaksınız anlamı taşımamalıdır, gerekli olan iç optimizasyon elde edildikten sonra ilgili sayfadan makalenize veya web sayfanıza verilen DoFollow ve NoFollow backlinkler SEO için çok değerli bir niteliktedir.
2. Daha Hızlı Endeksleme
Arama motoru botları, otoriter web sayfalarına devamlı olarak giriş yaparlar ve oradan giden bağlantıları takip ederek yeni web sayfaları keşfederler. Sadece sayfanızı keşfettikleri zaman etkili bir şekilde tarayabilirler.
Backlinklere sahip değilseniz, arama motoru botlarının sayfanızı bulabilmesi çok zor olacaktır. Bunun yanında otoriteniz düşük seviyede olacağı için keşfedilseniz dahi yapmış olduğunuz değişiklikler Google aramalarından daha yavaş görünecektir, özellikle yeni bir web sayfanız var ise, sayfanızın daha hızlı bir şekilde keşfedilmesine ve dizine ilave edilmesine yardımcı oldukları için backlink almanız oldukça önemlidir.
3. Yönlendirme Trafiği
Geri bağlantıların en büyük faydalarından biri, web sitenize tavsiye trafiği getirmenize destek olmalarıdır. Gerçek dünyada bir yazıyı okuyan kişi, konuyla alakalı daha fazla bilgi sahibi olabilmek için yazıdaki diğer bağlantıları tıklamaya her zaman meyillidir. Bu da web sayfanıza trafik sağlayacağı için sıralamanıza olumlu etki sağlar.