0
Dil ve Bölgesel Hedefleme Etiketleri (Hreflang)

Dil ve Bölgesel Hedefleme Etiketleri (Hreflang)

Hreflang Etiketi Nedir?

Hreflant etiketi, çoklu dil desteği yer alan sitelerdeki farklı bölge ve dil hedeflerine sahip olan içeriklerin ayrıştırılmasına olanak tanır. Bu ayrıştırma yapılırken de aynı zamanda aramam motorlarına durumu bildirir. Hreflant etiketi üç farklı şekilde kullanılmaktadır.

Bunlara bakacak olursak;

  • Farklı dil seçenekleri: en, fr, de, tr
  • Farklı bölgesel ve dil çeşitlerini bir araya getirmesidir.
  • Bölgesel seçenekler: en-us

Hreflang Etiketi Ne İşe Yaramaktadır?

Hreflang etiketinin SEO bakımında büyük bir önemi vardır. Bunlardan en önemlisi ise, hedeflenmiş olan bölgedeki ziyaretçileri siteye çekmektir. Ziyaretçilerin kullanmış olduğu dile göre optimizasyon işlemlerini gerçekleştirdiğimiz sitemize, bu ziyaretçilerin gelmesini isteriz. Doğru dil kullanıldığı takdirde ziyaretçiler arama sonuçları için geri gelmez ve sitede daha çok zaman geçirmiş olurlar.

Başka bir neden ise Hreflang etiketi ile sitede yer alan kopya içerik problemlerinin engellenmiş olmasıdır. Bu duruma örnek olarak şunu belirtebiliriz. Hreflang kullanmadığınızı düşünelim. Bir e-ticaret sitesine sahipsiniz ve bu site aynı zamanda farklı URL’ler ile İngiltere’ye ve Fransa’ya yönlendirilmiş. Fakat siteler arasındaki tek fark fiyat listesi. İşte tam bu noktada Google botları, sitelerin üçünün de farklı siteler olduğunu kabul eder ve sizi kopya içerik kullanmaktan cezalandırır. Ancak her bir sayfaya özel olarak Hreflang etiketi koyarsanız, Google bunun farklı diller ve bilgiler için optimize edilmiş olduğunu fark eder ve kopya içerik sorununun yaşanmasını önlemiş olur.

Hreflang Etiketi Nasıl Kullanılmalıdır?

Hreflang etiketinin en basit şekilde kullanımını şu şekilde anlatmamız daha doğru olacaktır. https://www.siteadi.com/ adında Türkçe olarak yayın yapan bir web sitesine sahipsiniz. Bu web sitesinin Almanca olarak yayın yapabilmesi için Hreflang etiketi <link rel=”alternate” href=”https://siteniz.com” hreflang=”de” /> şeklinde olması gerekmektedir. Bu etiketi web sitesinin HTML kısmına eklemeniz yeterli olacaktır.

En Yaygın Olan Hatalı Hreflang Etiketi Kullanımları

SEO ve uluslararası hedefleme sizin için çok önemliyse, web sitenizin sayfalarında olması gereken en önemli meta etiketlerinden bir tanesi hreflang etiketidir. Goole’ın bu etiket sayfası için hazırlamış olduğu destek sayfasında düzenli bir bilgilendirme yapmadığı için, gerek çalışma yaptığımız kullanıcılarımızın web sayfalarında, gerekse birçok diğer web sitelerinde kusurlu hreflan kullanımlarına tanık olmaktayız. Gelin hep beraber hreflang etiketini doğru şekilde nasıl kullanabileceğimize bakalım.

Söz konusu uluslararası SEO olduğunda Google’ın ilk vurguladığı konu, hreflang etiketinin kullanım şekli olmaktadır. Birden çok dil seçeneği yer alan bir web sayfasının hangi dilleri hedeflediğini net olarak belirtmek için uyulması gereken en önemli kural, doğru hreflang etiketinin kullanılması gerektiğidir.

Uygun olmayan bir hreflang etiketini kullanmak sizce düşük ihtimalli bir yanlış gibi mi görünmekte? Online SEO aracı olan SemRush’ın pek çok farklı dil seçeneklerine sahip 20 bin web sayfasını dikkate alarak yapmış olduğu bir araştırma sonucuna göre;

  • Web sitelerinin yaklaşık %45’i yanlış ülke kodu kullanmaktadır,
  • “EN” yerine “UK” ekini kullanmak gibi,
  • Web sitelerinin yaklaşık %40’ı yanlış dil kodunu kullanmaktadır,
  • “EN” yerine “ENG” ekini kullanmak gibi,
  • Web sitelerinin yaklaşık %23’ü tire işareti kullanmaktan sa alt çizgi kullanıyor,
  • “EN-GB” yeniye “EN_GB” şeklinde kullanmak gibi,
  • Web sitelerinin yaklaşık %20’si yalnızca ülke kodunu kullanmaktadır,
  • “EN” olmadan yalnızca “GB” kullanmak gibi,
  • Web sitelerinin yaklaşık %3’ü ülke ve dil kodu sıralamasını yanlış kullanmaktadır,
  • “EN-GB” yerine “GB-EN” şeklinde kullanmak gibi.

En fazla yapılan başka bir hatadan bahsedecek olursak, hreflan referansının eksik bir biçimde tanımlanmasıdır. Genel olarak bir sayfanın kaynak kodunda, sayfanın başka dil versiyonlarını gösteren hreflang etiketi kullanmak yaygın bir şekilde yapılan hatalar zinciri olarak ele alınabilir. Google Webmaster yardım sayfasında bulunan dil ve bölgesel URL’ler için hreflan kullanma teknikleri yazısında, site içinde bulunan bütün dil seçenekleri için gösterilmiş olması gereken referanslardan söz edilmektedir.

Yani şu şekilde diyelim, web siteniz temel anlamda Türkçe, ek dilleri ise Fransızca’İngilizce ve Almanca olsun. Böyle bir durumda ger Türkçe sayfanın kaynak kodunun içine GR, EN ve FR dillerini ifade eden hreflang etiketlerini ilave edersiniz. Fakat unutmuş olduğunuz nokta kendi kendini referans olarak gösteren ana dil ve bu dilin varsayılan dil olduğunun arama motorları tarafına bildirme işlemidir. Yani her bir dil seçeneği için “hreflang=”x” rel=”alternate” kodunu kullanmanızı öneririz. Kullanacağınız dil ve bölge kodlarının ISO 639-1 standartlarına uygun olması gerektiğini de hatırlatmamızda fayda var.

Bu duruma ek olarak herhangi bir ülkede yaşayan fakat o ülkenin resmi dilinden daha farklı bir dil konuşan ziyaretçileri de hedef alabilirsiniz. Bunun için dil kodunu ve ülke kodunu aynı anda kullanmanız gerekmektedir. Örnek verecek olursak; Almanya ve Fransa’da yaşayan fakat İngilizce konuşan ziyaretçiler için aşağıda vermiş olduğumuz kodu kullanmanızı önemle tavsiye ederiz.

<link rel=”alternate” href=”https://example.com/en-FR” hreflang=”en-FR” />
<link rel=”alternate” href=”https://example.com/en-DE” hreflang=”en-DE” />
<link rel=”alternate” href=”https://example.com/” hreflang=”x-default” />

Örnekte Almanya’da ve Fransa’da yaşayan fakat İngilizce konuşan ziyaretçilere hangi dilin aktif olduğunu belirtmiş olduğumuz kodu görmekteyiz. Kodun devamında yer alan “x-default” ibaresi ise, özellikle belli başlı bir dil hedeflemeyen, web sitesinin varsayılan dilinin kullanıldığını gösteren özeliklere sahiptir.

Bunun haricinde sık bir şekilde karşılaşılan sorunlardan bir tanesi ise, kodların göstermiş olduğu sayfaların yanlış girilmiş olması ya da gösterilmiş olan sayfada da hreflang etiketinin yer almamasıdır. Yani herhangi bir sayfaya hreflang ilave edip o sayfanın başka dillerdeki versiyonunu aktarıyorsanız, o dilleri içerisinde barındıran sayfaların da aynı hreflang etiketine sahip olması gerekmektedir. Çünkü arama motoru botları başka sayfaları farklı kaynaklar kullanarak keşfedebilir fakat eksik hreflang etiketi nedeniyle sayfanın hangi dilde olduğunu tespit edemeyebilir.

Bir başka hata ise canonical ve hreflang etiketlerinin aynı anda kullanılmış olmasıdır. Eğer bir sayfaya canonical etiketi ilave etmeyi düşünüyorsanız, o sayfada bulunan hreflang etiketini kesinlikle kaldırmanızı öneririz. Nedeni ise böyle bir durumda arama motoru ne yapması gerektiğine kendisi karar vermeye çalışır. Böyle bir durumda sayfanızın indeks listesine hatalı giriş yapmasına veya hiç girememesine neden olmakla birlikte uluslararası hedeflemeleriniz için olumsuz bir etki yaratabilir.

Sitenizde yer alan hreflang etiketleri ile ilgili sorunları tespit etmek için faydalanabileceğiniz bir araçtan söz etmeden yazımızı bitirmek istemedik. hreflang Tags Testing Tool, Web sitenizde yer alan bölge ve dil etiketlerini inceleyerek hataları anında tespit etmenizi  sağlayabilirsiniz. Böylelikle farkına varmadığınız bu hataları teker teker tespit etmek durumunda kalmadan çözüm yolu üretebilirsiniz. Buna ek olarak Google Search Console’da yer alan uluslararası hedefleme kısmına da göz atabilirisiniz.

Yazımızı toparlamak gerekirse hreflang etiketi birden çok dile sahip olan ve değişik ülkeleri hedef alan web siteleri için hayati bir öneme sahiptir. İlk olarak Google Search Console, daha sonra ise kullanmış olduğumuz bütün SEO araçları hreflang etiketinin hayalı kullanımlarıyla alakalı sıklıkla hata uyarıları gösterir. Hatalı olan etiketler sayfalarımızda yer almaya devam ettiği sürece de yabancı dillere yönelik üretmiş olduğumuz içeriklerin hiç bir anlam ifade etmeyeceğini söyleyebiliriz.

YAZAR HAKKINDA



YORUMLAR (0)
YORUM YAP