0
Schema Optimizasyonu

Schema Optimizasyonu

SEO ile ilgileniyorsak ve başarı sağlamak istiyorsak, bütün güncellemeleri yakından takip altına almalı ve gerektiği biçimde uygulamalıyız. Bu güncellemelerden bir tanesi de Schema veri işaretleme. Uzun zamandır var olan ancak çok az sayfa tarafından uygulanan güncellemeler arasında yer aldığı için sizlerle Schema optimizasyonuna dair olan her şeyi detaylı bir şekilde paylaşmak istiyoruz. Detaylı anlatıma başlamadan önce kısaca ne olduğu hakkında bahsetmek gerekirse; Schema veri işaretleme entegrasyonu, öne plana çıkmasını istediğimiz içeriklerimizin kullanıcılara arama sonuçlarında gösterilebilmesi için belirli başlı formatlar dahilinde arama motoruna vermiş olduğumuz talimatlardır. Entegrasyon için gerek duyulan komutların her birini schema.org adresinde bulabilirsiniz. Bütün diğer optimizasyon çalışmaları gibi Schema entegrasyonu için tavsiye edilen stratejiyi doğru bir biçimde uygulamanız halinde web sayfanızın SEO değerini beslemiş olursunuz.
Bu yazımızda siz değerli okurlarımıza, schema entegrasyonunun ne anlama geldiğini, nasıl kullanıldığını ve sonuçlarının nereye varacağı gibi noktaları da kapsayacak biçimde schema entegrasyonu konusuna dair bütün detayları paylaşacağız.


Schema Entegrasyonu Ne Anlama Gelir?


Öncelikle bu kavramın ne olduğunu öğrenmemiz gerekiyor. Schema, sayfalarınızın bazı kısımlarını işaretlemenize ve arama motorunun ziyaretçilere daha açıklayıcı sonuçlar aktarabilmesine yardımcı olan kodlama yöntemidir. Daha önce rich snippets programını kullandıysanız, schema konusunu çok daha kolay öğrenebilirsiniz. Schema entegrasyonu sonucunun arama sonuçlarında sayfasında nasıl görüneceğine bir göz atalım:
Verilmiş olan bazı örneklerde de görebileceğiniz gibi puanlama işlemi yapıldığını ve bunun arama sonuçlarında da yer aldığını göreceksiniz. Bunu, ilgili sayfaya ilave edilecek bir kod yardımıyla sizde kolaylıkla elde edebilirsiniz
Schema Yapılandırılmış Olan Veri İşaretleme Türleri
Yazılardan ürünlerinize, iletişim bilgilerinizden yapılmış olan yorumlara kadar sayfanızda yer alan içerikleri işaretleyebilmek için çok geniş bir liste karşımızda durmaktadır. Sayfalarınız için en ideal schema veri işaretleme seçeneklerini Schemas sayfasından rahatlıkla bulabilirsiniz. Sizlere aşinalık kazandırabilmek ve Schema dünyasına giriş yapmanıza yardımcı olmak için en fazla kullanılan Schema veri işaretleyicilerine gelin beraber göz atalım. 
 


Creative Work

Creative Work yapısı; film, kitap, müzik, makale, fotoğraf, blog gibi çok sayıda öğeyi kapsamaktadır. Aslına bakacak olursanız bir çoğu Schema etiketi, Creative Work altında yer almaktadır. Etiketlemek istediğiniz öğeye göre;
- Yayınlanma tarihi
- Yazarı
- Vizyon giriş tarihi
- Almış olduğu ödüller
- Alıntılar
- Öğeyle ilgili karakter
- Yorumları
- Başlığı türü
- Sponsoru
- Dili
- Açıklayıcı metinleri
gibi çok sayıda  seçenekten en uygun olanlarını ve ön plana çıkarmak istediklerinizi ilave edebilirsiniz.  Google’ın Googel Schemas altında yer alan Creavite Work rehberinden ve  Schema.org Creative Work içeriğinden ekleyebileceğini bütün Schema etiketlerine ulaşım sağlayabilirsiniz. Yazımızın sonraki bölümleri ile birlikte Schema konusunu tam anlamıyla kavramış olacaksınız.


 
Web Sayfası (Web Page)

Her web sayfası, Web Page yapısı altına eklenebileceğinden ve burada saymış olduğumuz tüm Schema etiketleri aslına bakacak olursanız Web Sayfası altında kullanılabileceği için sizlere Web Sayfası altında en fazla kullanılan ve en önemli olan işaretlemeleri anlatmaya çalıştık. Bu kategori altında en fazla kullanılan schema işaretlerinden bir tanesi de Breadcrumb yapısıdır. Breadcrumb, kullanıcıların sayfanızın navigasyonunu anlayabilmesi ve sayfalar arası gezinmeleri kolaylaştıran linkleme işlemine denilir.
Mavi kutu içerisine almış olduğumuz bölüm Breadcrumb uygulamasının sayfa içinde nasıl görüleceğini ifade etmektedir.
Bu da Breadcrumb oluşumunun arama sonuçlarında nasıl listeleneceğini göstermektedir. Peki Breadcrumb yapısı nasıl yapılmalı? Ana hatlarıyla birlikte aşağıdaki örnek gibi olması önerilir.
Anahtar Kelime (Ana sayfaya Link) > Anahtar Kelime + Tamamlayıcı Kelime (Kategori Linkli) > Anahtar Kelime + Tamamlayıcı Kelime (Alt Kategori Linkli) > ….


Örnek verecek olursak;
Ana Sayfa (Ana sayfa linki) > Bilgisayarlar (Bilgisayar kategorisine giriş yapan link) > Notebook ve Laptop (Notebook ve Laptop alt kategorisine giden link) > Ürün Adı


Breadcrumb yapısında kullanıcıların bulunmuş olduğu sayfa; yapı içerisinde gösteriliyor olsa bile kesinlikle linklenmemelidir. Yukarıda vermiş olduğumuz örnekte “Ürün Adı”ndan sonra link göstermememizin nedeni budur.

 

Kurum ya da Kuruluş (Organization)

Organization yapısı, kulüp, okul, hava alanı, iş yeri gibi kurum ve kuruluşları kapsamaktadır.
- Yasal adı
- Marka adı
- Kurucusu
- Kazanmış olduğu toplar
- Logolar
- Kurumla alakalı açıklamalar
- Telefon, adres, e-mail gibi iletişim araçları

gibi bilgileri Organization yapısı adı altında işaretlemeniz mümkündür. Bir de bu konu hakkında örnek verelim ki daha iyi anlayabilelim.
Zeo Agency, Karamürsel Caddesi, Yaylacık Mahallesi No:1 Ofis: 8-9 Kocaeli’dedir.


Schema kullandıktan sonraki durumu;

<div itemscope itemtype=”http://schema.org/Organization”>
<span itemprop=”name”>Zeo Agency</span>
İletişim Bilgileri:
<div itemprop=”address” itemscope itemtype=”http://schema.org/PostalAddress”>
Adres:
<span itemprop=”streetAddress”> Karamürsel Caddesi, Yaylacık Mahallesi No:1 Ofis:8-9</span>
<span itemprop=”addressLocality”>Kocaeli, Türkiye</span>
</div>
 
Yer (Place)

“Place” yapısına “Organization” yapısının alt kümesi olarak da adlandırabiliriz. Place yapısına katmış olduğunuz birimin ya da içeriğin fiziksel bakımdan var olması gerekir. Konum belirlemek gibi düşünebilirsiniz. Yani belirtmiş olduğunuz konumun, herhangi bir şekilde fiziksel yapıda olması gerekir.
Yerin adı, görseli ve adresi, yere/mekana ait yapılmış olan bazı değerlendirmeler gibi bütün yerler için geçerli olacak genel işaretlemeler haricinde bu yerle ilgili olan geçmiş ya da gelecek etkinlikler, sigara içme izninin olup olmadığı gibi çok daha özel işaretleme şekilleri de yapabilirsiniz. Detaylı bilgiyi  Schema.org sayfasının kategoriler bölümünde bulabilirsiniz.


Ürün (Product)

Herhangi bir ürün ya da hizmet olarak aklınıza gelebilecek her şey “Product” altında yer almaktadır. Örnek verecek olursak; sigorta hizmetleri, ayakkabı ya da kozmetik ürünleri…
- Ürünün bulunmuş olduğu kategori adı
- Ürün açıklamaları
- Ürünün görselleri
- Ürünün markası
- Ürünün adı
- Ürünün URL’si
- Benzeri ürünler
- İlgili ürünler
gibi çok sayıda işaretleme yapabilmeniz mümkündür. Ürün başta e-ticaretler olmak üzere en fazla kullanılan schema veri işaretleyici yapısıdır. 

 

Kişi (Person)

Yaşayan, ölmüş olan ya da hayali olan bütün kişiler bu grup içerisindedir.
- Kişinin tam ismi
- Doğum tarihi ve doğum yeri
- Ölüm tarihi ve ölüm yeri
- Cinsiyeti
- Çocukları
- Mezun olduğu okullar
gibi kişisel bilgilerini işaretlemeniz mümkündür. Başka bir deyişle CV niteliği taşımaktadır.


 
Değerlendirme (Review)

Creative Work kategorisinde bulunan Review yapısı, bir restorant, ürün ya da dükkan gibi değerlendirmeye uygun olan şeylerin değerlendirilme aşamasını kapsar.
- Değerlendirilen öğeye
- Yapılan değerlendirmelere
- Puanlama sistemine
gibi bölümleri Review altında toplamanız mümkündür. Örnek verecek olursak; ürünlerinizden biri tanesi olan X marka Y model laptop bilgisayar, toplam 23 ziyaretçinin değerlendirmeleri sonucunda 10 üzerinden 8 puan verilmiş.
Amacımız sayfamıza optimize sağlamak, sıralamalarda farklı göstermek ve kullanıcıları sayfamıza çekmek. Schema entegrasyonu da sizin bu amacınıza ulaşabilmeniz için gerekli stratejilerden birisidir. Adım adım schema entegrasyonunu öğrenmeye başlayalım:
 
1. Google Yapısal Veri İşaretleme Yardımcısı
Schema entegrasyonunu kolay bir şekilde yapabilmek için Google yapısal veri işaretleme yardımcısı en büyük destekçiniz olacaktır.
 
2. İşaretlemek İstenilen Veri Şeklini Seçin

Etiketleme yapacağınız sayfaya uygun olan etkinlikler, film gibi veri türlerinden birini seçiyoruz.

3. İşaretlemek Yapmak İstediğiniz Sayfanın URL’ini Ekleyin
Schema işaretlemesi yapmak istediğiniz sayfanızın URL’ini ekleyin ve “Etiketleme” işlemine başlayın.
“Etiketlemeyi Başlat”a bastıktan sonra sol tarafta sayfanızın ekran ekranını ve sağ tarafta ise seçmiş olduğunuz veri türüne ait etiketleme seçenekleri karşınıza çıkacak.

YAZAR HAKKINDA



YORUMLAR (0)
YORUM YAP